Digitala möten inom politiken

Telefon
0504-18000

Telefontider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Besöksadress
Centrumgatan 17

Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Postadress
543 80 Tibro

Du ansluter till det digitala mötet i första hand genom surfplattan (iPad). Privat dator kan också användas, till nöds mobiltelefon.

Tibro kommun använder Microsoft Teams som huvudsakligt verktyg för videochatt. Anställda och elever har licens för Office 365 inkl Teams, politiker däremot har inte licens och ansluter därför till Teams-möten som gäster. 

Prova eget trådlöst datanät (WiFi)

Ibland är egna bredbandsanslutningen i hemmet snabbare och mer stabil än det mobila bredbandet i iPad’en. Du rekommenderas att testa genom att avaktivera mobilanslutningen i iPad'en. Det gör du genom Inställningar, Mobildata, avaktivera. Anslut därefter till trådlöst nät (WiFi).

Är mötet långt, anslut med fördel din iPad till vägguttaget.

Så ansluter du

  1. Anslutningslänken till mötet finns i inbjudan du fått via e-post. Klicka på möteslänken. När du accepterat deltagande i mötet når du möteslänken i kalenderbokningen. Var uppmärksam på att du accepterar mötesbokningen i den dator eller surfplatta du avser använda vid sammanträdet.
  2. Får du meddelande om att du saknar Teams-appen, ladda ner och installera appen.
  3. Klicka på möteslänken igen.
  4. Anslut som gäst.
  5. Skriv in för- och efternamn. 
  6. Du hamnar nu i lobbyn och blir insläppt av mötesvärden. 

Anslut dagar i förväg för att testa

Anslut till mötet i god tid för att testa, gärna flera dagar i förväg. När du testar och når fram till lobbyn fungerar anslutningen. Det är mötesvärden som släpper in dig till själva mötet strax innan utsatt mötestid. Får du problem kontaktar du nämndsekreteraren. 

Tips på fil

Ladda ner PDF-filen med tips till dig som politiker!

 

FAQ

Jag har laddat ner Teams-appen till min iPad och jag ombeds logga in. Vilka är mina inloggningsuppgifter?

Svar: Som politiker ska du inte logga in och du kan heller inte göra det. Du ska klicka på knappen logga in som gäst.

Jag har anslutit till mitt hemma-wifi, men det är fortfarande väldigt dålig bild och ljudet hackar. Vad ska jag göra?

Svar: Kanske har du inte stängt av det inbyggda SIM-kortet, det mobila bredbandsabonnemanget, i iPad'en. Det gör du via Inställningar, Mobildata och med skjutreglaget avaktiverar du mobildatan. Därefter kan du ansluta till hemma-WiFi. I bästa fall fungerar anslutningen till hemmanätverket säkrare och snabbare.

Jag har letat efter kontaktuppgifter till IT-supporten. Var finns dessa?

Svar: Som poliltiker kan du inte ringa IT-supporten i Skövde för att få hjälp. Du får istället vända dig till nämndsekreteraren som kan svara eller ta ditt ärende vidare.

Hur gör jag för att läsa möteshandlingarna i Ciceron Assistent/Politikerportalen samtidigt som jag deltar i det digitala mötet?

Svar: Det går att växla bild i iPad'en och samtidigt fortsätta följa mötet i ljud, trots att du har Ciceron Assistent/Politikerportalen på bildskärmen.

Varken inbyggt SIM-kort för mobilt bredband eller mitt hemmanätverk fungerar. Vad gör kommunen åt detta problem?

Svar: Krånglar anslutningen, kolla om det finns någon du känner i närheten där du kan låna bredbandsanslutning.

Kan vi få hjälp med att rigga ett digitalt gruppmöte?

Svar: Teoretiskt ja, men det är som regel lättare att vara mötesbokare om bokningen behöver ändras, t.ex. förändring av inbjudna eller datum och tid. En del partier väljer andra alternativ, t.ex. Zoom, Facebook rum, Messenger eller Google Meet.

Min laddningssladd till iPad'en har gått sönder, vad gör jag?

Svar: Ta kontakt med kommunledningskontorets kansli, kommun@tibro.se, så får du hjälp.

Jag har problem och mötet börjar nu, vem kan hjälpa mig?

Svar: Svårt läge. Ordföranden bestämmer över mötet, men risken är stor att du måste lösa ditt problem på egen hand.