Brittgårdens omvårdnadsboende

Telefon
0504-180 00 (Växeln)

E-post
socialnamnden@tibro.se

Besöksadress
Centrumgatan 17

Kontakter

Brittgården är ett av Tibro kommuns omvårdnadsboenden, där det finns personal dygnet runt och består av 3 våningar med 10 lägenheter. Lägenheterna har pentry/kök och toalett med dusch och har tillgång till de allmänna utrymmen som finns på din våning.

Eftersom du bor i egen lägenhet på omvårdnadsboendet, så ansvarar du för både inflyttning, telefonflyttning, möblering och hemförsäkring för ditt lösöre. Säng och madrass ingår men du tar med dig egna möbler, gardiner, sängkläder, handdukar med mera när du flyttar in.

Du får själv bestå med:

  • Personliga hygienartiklar (tvål, schampo och toalettpapper ingår i hyran)
  • Tvättkorg och papperskorg
  • Glödlampor till egen armatur

Du betalar hyra, matkostnad och omvårdnadsavgift. Vid utflyttning från lägenheten utförs slutstädningen av dig som hyresgäst eller dina anhöriga eller också köps den av kommunen.

Hjälp och stöd

Det stöd och den hjälp som du får på boendet utgår från dina behov. Du får stöttning med det du inte klarar av själv. Du får en kontaktperson på boendet som du kan beskriva dina behov för. När du gör det, upprättar den personen en genomförandeplan tillsammans med dig.

Vi hjälper dig med städning och klädvård. För att undvika sammanblandning av kläder och andra etxtilier önskar vi alla klädesplagg, handdukar och sängkläder märkta.

Städning utför en gång varannan vecka av personalen på boendet. Fönsterputsning utförs en gång per år av en entrepenör till en låg kostnad. Fotvårdsspecialist och frisör finns att tillgå efter tidsbeställning.

Måltid

Maten tillagas i vårt kök och måltiderna severas på våningen. Vin/öl med mera finns att köpa till självkostnadspris om du önskar det. Kostnaden för alkoholhaltiga drycker debiteras på omvårdnadsräkningen. 

Personal som finns på boendet:

  • Omvårdnadspersonal
  • Enhetschef
  • Sjuksköterska
  • Sjukgymnast och arbetsterapeut att tillgå vid behov

Vi arbetar i team så att du ska få stöttning och hjälp med det du har behov av.

Vi arbetar aktiverande, vilket innebär att vi utgår från dina resurser och arbetar för att du ska behålla dem så länge som möjligt.

Vi arbetar efter följande ledstjärnor:

  • Att boende och anhöriga ska känna sig trygga
  • Att alla boende ska uppleva god och individuell vård
  • Kompetent och flexibel personal
  • Gott bemötande och delaktighet
  • Att man ska uppleva en hemtrevlig miljö

Kontaktinformation:

Din/dina kontaktpersoner är………………………………………………………………Eftersom vi har olika arbetstider kan du och dina närstående vända sig med frågor till dem som är i tjänst.

Omvårdnadspersonal …….………………………………Telefon:………………

Sjuksköterska ………………………………………………….Telefon:………………
Enhetschef ……………………………………………………...Telefon:………………

Avgiftshandläggare ………………………………………….Telefon:………………