Vernissage på Snickarvallen #viärtibro

Besöksadress
Häggetorpsleden 2, Tibro

Öppettider
Öppet må-fre 06.15-18.15

Postadress
543 31 Tibro

Snickarvallen har under året arbetat med projekt #viärtibro, ett projekt som startade 2019. Projektet har formats och utvecklats över tid med hänsyn till barnens intressen, nyfikenhet och behov. Barnens tankar och reflektioner får en särskild plats.

I förskolans entreprenöriella arbete är återbruk och barns plats i samhället en viktig del. Pedagogerna uppmuntrar barnens tankar och kreativitet med bla öppna frågor som gör att barnen får prova olika lösningar, processa och lära tillsammans.

De yngsta barnen har arbetat utifrån barnens nyfikenhet kring ljus och skuggor.De har undersökt hål som kan ha många olika funktioner och former utifrån ett lustfyllt och lekfullt lärande. Även fordonsintresset var stort och utifrån det har de skapat en bil med hjälp av återbruk och begrepp som stor, liten, en, ett, fler och många var fokus.

Barnen 3-4 år har arbetat med  lås och nycklar.Frågor som ”vem kan vi ringa” eller ”vart kan vi få tag i nycklar” var utmaningar barnen arbetade utifrån.Intresset uppkom efter promenader i närmiljön. Även processen från vatten till is och is till vatten undersöktes både utifrån teknik och naturvetenskap.

 De äldsta barnen använde sig av promenader och tankekartor när de reflekterade och samtalade om vad som fanns i Tibro men också vad de saknade i Tibro. De skapade ett ”eget”Tibro med återbruks materiel. En grupp arbetade vidare med vad de saknade i Tibro. Skrev och lämnade in ett förslag till kommunen om att de önskade ett fjärilshus i Tibro.De skapade en modell av fjärilshuset som hänger uppe på utställningen tillsammans med bla en skräpfjäril och barnens egna berättelser och målningar av fjärilar.  I arbetet med vårt ”egna” Tibro och skapandet av fjärilar uppkom diskussioner kring  likheter och olikheter i olika sammanhang. Ett  arbete kring ” lika, olika och unika.

Genom vårt vernissage vill vi, barn och pedagoger, bjuda in till och visa på hur undervisning i förskolan kan se ut och hur barn påverkar sin vistelse på förskolan genom att vi pedagoger lyssnar in barnens tankar, funderingar och erfarenheter till ett lustfyllt lärande utifrån läroplanen.