E-tjänster och blanketter
Besöksadress
Centrumgatan 17
Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00
Postadress
543 80 Tibro
På den här sidan har vi samlat Tibro kommuns e-tjänster och blanketter. Våra e-tjänster är samlade i vår självserviceportal och alla e-tjänster och blanketter riktade till företagare finns samlade på en sida. I ämneslistan nedan hittar du länkar till både e-tjänster och blanketter. Hittar du inte en e-tjänst för ditt ärende använder du den blankett vi hänvisar till.
Tibro kommuns e-tjänster
I vår självserviceportal kan du ansöka om färdtjänst och parkeringstillstånd, lämna in en intresseanmälan för tim- och semestervikariat och andra uppdrag, ansöka om förenklat bistånd, boka tider i Tibro kommuns idrottslokaler med mera. Vissa tjänster kräver BankID. Fungerar inte e-tjänsten eller om du inte har mobilt BankID är du välkommen att hämta en blankett i vår reception alternativt maila till receptionen@tibro.se så skickar vi en blankett till dig.
Ansökningar och tillstånd för dig som företagare
Tibro kommun har samlat alla tillstånds- och ansökningsblanketter, länkar till e-tjänster samt en sammanställning av de tillstånd och regler som kommunen ansvarar för, som du som företagare kan behöva känna till för att kunna starta och driva en verksamhet.
Det är kommunalförbundet Avfallshantering Skaraborg (AÖS) som ansvarar för insamling, behandling, planering och information om hushållsavfallet.
AÖS är ett kommunalförbund med Falköping, Gullspång, Hjo, Karlsborg, Mariestad, Skara, Skövde, Tibro och Töreboda kommuner som medlemmar.
Blanketter och e-tjänster inom avfall och återvinning hittar du på AÖS hemsida.
Här finns länkar till både e-tjänster och blanketter i PDF-format. Du behöver ha Acrobat Reader version 8.0 eller senare för att få alla funktioner i en del blanketter. Blanketterna fungerar bäst i webbläsaren Google Chrome.
E-tjänster kräver BankID.
Gemensamt
- Aktuella kontaktuppgifter - barn
- Ansökan om att starta fristående förskola eller fritidshem
- Ansökan om modersmålsundervisning i grundskola/anpassad grundskola och Introduktionsprogrammet
- Ansökan om skolskjuts (e-tjänst)
- Ansökan om skolskjuts vid växelvis boende (e-tjänst)
- Ansökan om tilläggsbelopp
- Ansökan om tilläggsbelopp för elev som har modermålsundervisning i skola utanför Tibro kommun
- Avanmälan modersmålsundervisning i grundskola/anpassad grundskola och Introduktionsprogrammet (IM)
- Medgivande om överlämnande av barn-/elev och deltagarinformation
- Samtycke om publicering av bilder, filmer och ljudupptagningar
- Specialkostintyg medicinska skäl. Gäller alla skolformer som tillhandahåller mat till barn och elever.
- Utvärdering av beviljat tilläggsbelopp
- Återtagande av samtycke om publicering av bilder, filmer och ljudupptagningar
- Inflyttning av elev (e-tjänst)
- Utflyttning av elev (e-tjänst)
Förskolan
- Ansökan om barnomsorg (e-tjänst)
- Ansökan om förskoleplats i Tibro för barn som inte är folkbokförd i Tibro kommun
- Ansökan om utökad tid inom förskola och fritidshem på grund av särskilda skäl
- Egenvård - hantering av barns eller elevers läkemedel inom förskola och skola
- Fakturering av barnomsorgsavgift vid växelvis boende
- Inkomstuppgift för beräkning av avgift för förskola och fritidsverksamhet (e-tjänst)
- Schema/kontrakt - Förskolan
- Uppsägning av plats inom förskole- och fritidsverksamhet(e-tjänst)
Förskoleklass
- Ansökan och beslut om tidigare skolstart
- Egenvård - hantering av barns eller elevs läkemedel inom förskola och skola
Grundskolan, anpassade grundskolan och fritidshem
- Ansökan och beslut om befrielse från skyldighet att delta i obligatoriska inslag i undervisningen
- Ansökan om byte av grundskola inom Tibro kommun (e-tjänst)
- Ansökan och beslut om tidigare skolstart
- Ansökan och överenskommelse om skolplacering i Tibro kommun av elev folkbokförd i annan kommun
- Ansökan om ersättning för matkostnader vid PRAO
- Ansökan om utökad tid inom förskola och fritidshem på grund av särskilda skäl
- Ansökan och beslut om uppflyttning till högre årskurs
- Ansökan och beslut om uppskjuten skolplikt
- Egenvård - hantering av barns eller elevs läkemedel inom förskola och skola
- Fakturering av barnomsorgsavgift vid växelvis boende
- Inkomstuppgift för beräkning av avgift för förskola och fritidsverksamhet (e-tjänst)
- Omval - moderna språk
- Kontrakt Schema - Fritidshem
- Kontrakt vistelsetid fritidshem
- Uppsägning av plats inom förskole- och fritidsverksamhet (e-tjänst)
- Vårdnadshavares begäran att avsluta skolgång för elev mottagen i anpassad grundskola
Gymnasieskola
- Ansökan om inackorderingstillägg
- Ansökan om anslutningsersättning OBS! Ansöks terminsvis, efter varje avslutad termin.
- Ansökan om skolkort för dagliga resor - gymnasieskolan
- Underlag för ersättning vid annan transport
Kompetenscenter
Här finns länkar till våra e-tjänster samt blanketter i PDF-format. Du behöver ha Acrobat Reader version 8.0 eller senare för att få alla funktioner i en del blanketter.
Byggnation
Du kan ansöka om bygg-, mark- och rivningslov, göra en bygganmälan, utföra andra byggärenden och ansöka om strandskyddsdispens via vår e-tjänstplattform. När du utför dina byggärenden digitalt, så får du tillgång till enkla steg- för steganvisningar och kan följa hela handläggningen av ärendet. Du behöver ha tillgång till bankID för att kunna använda e-tjänsterna.
Söka bygglov och andra åtgärder (e-tjänst)
Här lämnar du in din ansökan om förhandsbesked, strandskyddsdispens och bygg-, mark- och rivningslov samt gör din anmälan av attefallsbyggnad och eldstad.
Komplettera ditt bygglovsärende (e-tjänst)
Om du på eget initiativ vill komplettera ditt ärende eller om plan- och byggavdelningen har begärt kompletteringar så gör du det via den här länken.
Lägg till en intressent till ditt byggärende (e-tjänst)
Här kan du anmäla ny kontaktperson, kontrollansvarig eller ombud till ditt ärende.
Begäran om startbesked (e-tjänst)
När du fått ett beviljat bygglov kan du i den här tjänsten lämna en begäran om startbesked, bifoga ritningar och handlingar och lämna ett önskat datum för tekniskt samråd.
Mina byggärenden (e-tjänst)
Här kan du som fastighetsägare eller sökande se alla dina ärenden hos oss. Både pågående och avslutade. Du ser vad som har hänt i ärendet och kan titta på handlingar som hör till beslutet.
Kommunikation med handläggare (e-tjänst)
Här kommunicerar du direkt med din tilldelade handläggare. Du får också dina svar från handläggaren här.
Ansökan om slutbesked (e-tjänst)
Denna tjänst använder du när du är klar med din byggåtgärd och vill ansöka om slutbesked. Här kan du även lämna in din ifyllda kontrollplan och de handlingar som enligt starbeskedet ska lämnas in.
Lämna svar vid grannehörande (e-tjänst)
Här kan du som granne till någon som ansökt om bygglov lämna ditt svar. Detta kan du endast göra om plan- och byggavdelningen har gett dig möjlighet att lämna synpunkter.
Ta del av beslut som granne eller sakägare (e-tjänst)
Det är här du som granne till någon som fått ett beviljat bygglov eller på något annat sätt är sakägare ta del av beslut.
Kartor och mätning
Beställning av nybyggnadskarta (e-tjänst)
Denna tjänst använder du vill beställa nybyggnadskarta, förenklad nybyggnadskarta eller utdrag ur primärkartan.
Beställning av utsättning (blankett)
Blanketten och övriga handlingar skickas in i ett exemplar till Plan- och byggavdelningen, 543 80 Tibro. Blanketten kan fyllas i på datorn.
Beställning av lägeskontroll (blankett)
Blanketten och övriga handlingar skickas in i ett exemplar till Plan- och byggavdelningen, 543 80 Tibro. Blanketten kan fyllas i på datorn.
Planbesked
Begäran om planbesked (blankett)
Blanketten och övriga handlingar skickas in i ett exemplar till Byggnads- och trafiknämnden, 543 80 Tibro. Blanketten kan fyllas i på datorn.
Lediga tomter
Anmälan till tomtkö, kommunla småhustomter (e-tjänst)
Här anmäler du dig till kommunens digitala tomtkö för småhustomter.
Lägenhetsregister
Ajourhållning av lägenhetsregistret, flerbostadshus inklusive specialbostäder (blankett)
Ajourhållning av lägenhetsregistret, småhus inklusive fritidshus
(blankett)
Detta är en e-tjänst där du kan använda BankID för att logga in.
Anmälan om medgivande till autogiro (e-tjänst)
Här finns blanketter i PDF-format. Du behöver ha Acrobat Reader version 8.0 eller senare för att få alla funktioner i en del blanketter.
Ansökan om färdtjänst (blankett)
Blanketten går inte att fylla i på datorn.
Ansökan om riksfärdtjänst (blankett)
Blanketten går inte att fylla i på datorn.
Läkarutlåtande (blankett)
Blanketten kan sparas med ifylld information.
Ansök via vår e-tjänst
Ansök om färdtjänst (e-tjänst)
Ansök om riksfärdtjänst (e-tjänst)
Här finns en blankett i PDF-format. Du behöver ha Acrobat Reader version 8.0 eller senare för att få alla funktion i blanketten.
Vägbidrag
Blanketten kan fyllas i på skärmen.
Här finns länkar till kultur- och fritidsförvaltningens e-tjänster.
Boka tider i Tibro kommuns idrottsanläggningar (e-tjänst)
Föreningsbidrag (e-tjänst)
Föreningsregister (e-tjänst)
Ansökan om bibliotekskort (e-tjänst)
Lämna synpunkt, ställ en fråga eller gör en felanmälan (e-tjänst)
Här finns länkar till Näringsliv och arbetes e-tjänster.
Här finns länkar till både e-tjänster och blanketter i PDF-format. Du behöver ha Acrobat Reader version 8.0 eller senare för att få alla funktioner i en del blanketter.
Ansökan om ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd)
Ansökan om bostadsanpassning
Ansökan om bostadsanpassningsbidrag (e-tjänst som kräver BankID)
Ansökan om bostadsanpassningsbidrag (PDF-blankett inkl. information)
Fullmakt till ansökan om bostadsanpassningsbidrag - (PDF-blankett för dig som inte kan föra din egen talan i ärendet och saknar anhörig, närstående eller annan företrädare som kan hjälpa dig. Då kan du ge kommunen fullmakt att begära in offerter, etc.
Ansökan om stödinsatser
Ansökan om serviceinsatser i hemmet för dig som är 70 år och äldre, även trygghetslarm (e-tjänst förenklat bistånd)
Ansökan om att få en ställföreträdare (god man eller förvaltare)
(PDF-blankett)
Uppdrag inom Tibro kommun
Intresseanmälan för timavlönad anställning och vikariat (e-tjänst)
Intresseanmälan som kontaktperson/kontaktfamilj/familjehem (e-tjänst)
Intresseanmälan för frivilliguppdrag inom äldreomsorgen (e-tjänst)
Ansökan om att bli ställföreträdare/god man (e-tjänst)
E-tjänst
Nedan finns länk till e-tjänst för ansökan om ersättningar i samband med politiska uppdrag.
E-tjänst för ansökan om ersättningar i samband med politiska uppdrag(e-tjänst)
Här finns en manual för registrering av arvoden och ersättningar i e-tjänsten.
Nedan finns länk till våra e-tjänster
E-tjänst för avsägelse av politiskt uppdrag(e-tjänst)
Blanketter
Nedan finns blanketter för ansökan om ersättningar i samband med politiska uppdrag.
Förrättningsarvode och resekostnadsersättning vid ej protokollförda sammanträden (blankett)
Ansökan om ersättning vid förlorad arbetsinkomst (blankett)
Nedan finns blanketter som ska fyllas i och lämnas åter till nämndsekreterare i samband med att ett politiskt uppdrag påbörjas.
Uppgifter om förtroendevald i Tibro kommun(blankett)
Fullmakt att öppna post(blankett)
Försäkran om sekretess(blankett)
Nedan finns blankett för redovisning av kommunalt partistöd
Redovisning av kommunalt partistöd(blankett)
Behöver du söka tillstånd? Här hittar du information om olika tillstånd som du behöver söka hos kommunen.
Lotteri
Här finns blanketter i PDF-format. Du behöver ha Acrobat Reader version 8.0 eller senare för att få alla funktioner i en del blanketter.
Ansökan - Lotteri enligt 16 § lotterilagen (blankett)
Ansökan - registrering för lotteri enligt 17 § lotterilagen (blankett)
Lotteriredovisning (blankett)
Sammanställning lotteri(blankett)
Livsmedel,miljö- och hälsoskyddsfrågor
Miljö- och hälsoskyddsfrågorna sköts av Miljösamverkan Östra Skaraborg (MÖS). Den huvudsakliga arbetsuppgiften är att se till att lagar och regler följs.
MÖS är en gemensam nämnd för tillsyn/kontroll och prövning inom miljö,livsmedel och hälsoskyddsområdet för Falköpings, Skövde, Tibro, Hjo och Karlsborg.
Blanketter och e-tjänster inom miljö- och hälsoskydd hittar du på MÖS hemsida.
Parkeringstillstånd
Här finns en ifyllningsbar blankett i PDF-format på skärmen. Du behöver ha Acrobat Reader version 8.0 eller senare för att få alla funktioner i blanketten.
Ansökan om parkeringstillstånd via blankett
Ansökan om parkeringstillstånd via e-tjänst
Borgerlig vigsel
Tid för borgerlig vigsel bokas via kommunstyrelsen senast två veckor före önskat datum för vigseln. Blankett "Vigselanmälan" (se länk nedan) lämnas ifylld till kommunledningskontoret tillsammans med "Intyg hindersprövning" och "Vigselintyg" senast två veckor före önskat datum för vigsel.
Information om att gifta sig borgerligt
Serveringstillstånd
Ansökningar om tillstånd för servering av sprit, vin och starköl till allmänheten och till slutna sällskap handläggs av TiS, som är en förkortning av Tillståndsenheten i Samverkan. TiS är ett samarbete mellan Essunga, Falköping, Gullspång, Grästorp, Götene, Herrljunga, Hjo, Karlsborg, Lidköping, Mariestad, Skara, Tibro, Tidaholm, Töreboda, Vara och Vårgårda kommun.
Du ansöker om serveringstillstånd via en e-tjänst på Lidköpings kommuns hemsida. Där finns även information om gällande regler, kontaktuppgifter till handläggare.
Övriga e-tjänster
Ansöka om försäljning av tobak
Ansöka om försäljning och servering av folköl
Ansöka om försäljning av e-cigaretter
Foodtrucks
För att få ställa upp en Foodtruck behövs ett tillstånd om markupplåtelse för att få använda kommunens allmänna platsmark. Det är polismyndigheten som utfärdar detta tillstånd.
Grävtillstånd
Om du ska gräva eller borra inom detaljplanerat område ska du söka grävtillstånd hos kommunen.
Ansökan om grävtillstånd (blankett)
Har du enskild dricksvattenbrunn och/eller enskilt avlopp är det Miljöförvaltningen Östra Skaraborg du ska vända dig till med dina frågor.
Blanketter och e-tjänster hittar du på MÖS hemsida.