Lediga jobb och praktik

Telefon
0504-18000

Telefontider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

E-post
kommun@tibro.se

Besöksadress
Centrumgatan 17

Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Postadress
543 80 Tibro

Kontakter

Varmt välkommen att söka jobb i Tibro kommun. På den här sidan hittar du de tjänster som är lediga just nu. Här finns även information om hur du gör om du är intresserad av timvikariat och praktik.

När du söker jobb hos Tibro kommun använder du en elektronisk blankett genom offentliga jobb som vi samarbetar med. Du når blanketten när du klickar på länken till respektive jobb här nedanför. Vi använder blanketten för att få en bra och rättvis bedömning av ansökningar som har kommit in. Ansökningar som skickas in på annat sätt behandlas inte.

Din ansökan med meritförteckning hanteras enbart av Tibro kommuns ansvariga för respektive tjänst. Allt i enlighet med de bestämmelser som finns i dataskyddsförordningen, GDPR.

Vikarierande handläggare med inriktning informationshantering

Vill du vara med och utveckla vår informationshantering i Tibro kommun?

På grund av studieledighet söker vi nu en vikarierande handläggare med placering på kommunstyrelseförvaltningens kanslienhet. Vikariatet löper t o m 19 juni 2026 med möjlighet till förlängning. 

Kansliets uppdrag är att tillhandahålla stöd och samordning inom flera olika områden, bland annat nämndadministration, informationshantering och digitalisering. Som handläggare på kansliet tar du tillsammans med kollegor ansvar för att driva och utveckla administrativa processer för digital informationshantering, så att de utgår från kommunens och medborgarnas behov.

Tibro kommun, som är Tibros största arbetsgivare, jobbar målmedvetet med utveckling och erbjuder invånarna en mycket uppskattad kommunal service. Med ledorden tillsammans, hållbart och nära strävar vi efter att forma ett hållbart samhälle socialt, ekonomiskt och klimatmässigt. Med engagemang, omtanke, samverkan och handlingskraft löser vi framtidens utmaningar – och skapar mervärden tillsammans!

Varmt välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter

Tjänsten som handläggare på kansliet innebär att du jobbar både operativt och strategiskt med informationshanteringsfrågor och att du är en viktig del i vårt fortsatta digitaliseringsarbete. Du ingår i kommungemensamma arbetsgrupper för informationssäkerhet och nämndadministration.

I din roll kommer du arbeta med:

• Registrering och diarieföring av kommunstyrelsens inkommande och upprättade handlingar samt expediering av politiska beslut, i kommunens dokument- och ärendehanteringssystem.
• Hantering av förfrågningar angående uppgifter i diariet, utlämnande av allmänna handlingar och i förekommande fall sekretessbedömningar.
• Systemansvar för kommunens dokument- och ärendehanteringssystem Ciceron.  
• Utveckling av rutiner och arbetssätt för informationshantering och e-arkivering.  
• Ge stöd till förvaltningens medarbetare och chefer i informationshantering, exempelvis om diarieföring, i arbetet med dokumenthanteringsplaner samt registerförteckning enligt dataskyddsförordningen.
• Svara på frågor och sköta viss administration kopplat till arvoden och ersättningar till förtroendevalda.
• Administrering av kommunens förtroendemannaregister samt förtroendevaldas läsplattor.
• Administrering av lotteritillstånd. 
• Övrigt förekommande administrativt arbete på kansliet, exempelvis valadministrativt arbete under valår.

Tjänsten avser ett vikariat. Vikariatet löper t o m 19 juni 2026 med möjlighet till förlängning.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har relevant högskoleexamen, exempelvis inom offentlig förvaltning. Du ska ha god kunskap om de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning. Har du redan erfarenhet av arbete som handläggare, registrator, e-arkivarie eller liknande befattning inom en politiskt styrd organisation är det meriterande. Likaså om du har erfarenhet av arbete med informationssäkerhet och dataskydd/personuppgiftsbehandling.

Vi lägger stor vikt vid att du har förmåga och intresse av att säkerställa och utveckla rutiner och digitala arbetssätt inom ditt ansvarsområde. Du behöver trivas i en stödjande roll och kunna växla mellan olika typer av arbetsuppgifter. Att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt och rättssäkert sätt och att du har en god samarbetsförmåga är en förutsättning, liksom att du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska.

Vi lägger även stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningsform
Tidsbegränsad anställning
Omfattning
Heltid
Löneform
Månadslön
Varaktighet
6 månader eller längre
Tillträdesdatum
2025-08-04
Tillträde
eller enligt överenskommelse.
Tidsbegränsad till
2026-06-19
Ansök senast
2025-05-07
Referensnr
C248035
Antal platser
1

Övrigt

Livet i Skaraborg är en webbplats som visar möjligheterna som finns i Skaraborg. På https://www.livetiskaraborg.se/kommuner/tibro kan du läsa mer om fritidsaktiviteter, boende och mycket annat.

Tibro kommun har valt rekryteringskanal och tackar därför vänligen men bestämt nej till att bli kontaktad av rekryteringsföretag.

Upplysningar lämnas av

Frida Blomqvist
Kanslichef
frida.blomqvist@tibro.se
0504-185 05

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare nås genom kommunens växel
0504-180 00

Ansök senast: 2025-05-07 Till ansökan