Handbok för dig som politiker i Tibro kommun
Besöksadress
Centrumgatan 17
Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00
Postadress
543 80 Tibro
Här hittar du information som i första hand riktar sig till dig som förtroendevald i Tibro kommun. Vare sig du är helt ny i din roll som förtroendevald eller har lång erfarenhet finns det information som är bra att ha lättillgänglig för att arbetet som förtroendevald ska vara så smidigt som möjligt. På dessa sidor hittar du information som kan vara ett stöd i ditt arbete som förtroendevald.
Uppgifter om dig som förtroendevald
Det finns ett antal personuppgifter som du som förtroendevald behöver lämna in till kommunen när du startar ditt uppdrag. Uppgifterna behövs bland annat för att vi ska kunna registrera användarkonton och e-postadresser i kommunens IT-system, administrera utskick av digitala sammanträdeshandlingar och hålla kommunens förtroendemannaregister
uppdaterat. Du registerar dina uppgifter via e-tjänsten "Uppgifter om dig som förtroendevald". E-tjänsten finns under E-tjänster och blanketter, välj ingången "Politiker" en bit ner på sidan. Se länk nedan.
Fullmakt att öppna post
All inkommande post till nämnder och kommunstyrelsen ska öppnas så snart som möjligt, normalt samma dag som den kommer in. Detta gäller såväl papperspost som e-post. Kommunen behöver därför ditt tillstånd att öppna inkommande post till dig som förtroendevald.
Blanketten finns under E-tjänster och blanketter, välj ingången "Politiker" en bit ner på sidan. Se länk nedan.
Den underskrivna blanketten lämnar du till sekreteraren för den nämnd du har uppdrag i. Om du har uppdrag i flera nämnder behöver du skriva under en blankett per nämnd.
Försäkran om sekretess
Som ny förtroendevald behöver du skriva under en försäkran om sekretess, där du försäkrar att du inte talar om eller för vidare sekretessbelagda uppgifter.
Blanketten finns under E-tjänster och blanketter, välj ingången "Politiker" en bit ner på sidan. Se länk nedan.
Den underskrivna blanketten lämnar du till sekreteraren för den nämnd du har uppdrag i. Om du har uppdrag i flera nämnder behöver du skriva under en blankett per nämnd.
Registrera ditt kontonummer hos Swedbank
För att dina ekonomiska ersättningar ska kunna betalas ut måste du ha registrerat ditt kontonummer hos Swedbank. Detta gör du hos Swedbank. Se länk nedan. Observera att du inte behöver registrera ditt konto om du redan har Swedbank som bank eller har fått arvode/lön från Tibro kommun tidigare.
Länkar
Arvode och ersättningar
Som förtroendevald i Tibro kommun har du rätt till arvode för sammanträden och ersättning för förlorad arbetsinkomst. Det finns också andra typer av ersättningar som kan vara aktuella i samband med att du utför ditt politiska uppdrag.
Ansökan om arvode och ersättningar
Du ansöker om arvode och ersättningar via "E-tjänst för ansökan om ersättningar i samband med politiska uppdrag". Blanketten finns under E-tjänster och blanketter, välj ingången "Politiker" en bit ner på sidan. Se länk nedan.
Ersättning för förlorad arbetsinkomst
För att få ersättning för förlorad arbetsinkomst behöver du lämna in ett intyg som styrker din inkomst. Detta kan du göra på två sätt;
- Du lämnar in ett intyg från din arbetsgivare vid mandatperiodens början (och vid varje eventuell förändring av din inkomst). Ett sådant intyg kan exempelvis vara en lönespecifikation där din månadslön framgår. Denna uppgift ligger då till grund för uträkning av din förlorade arbetsinkomst per timme. När du sedan ska ansöka om ersättning för förlorad arbetsinkomst anger du det antal timmar som din begäran gäller.
- Du lämnar in intyg från arbetsgivaren vid varje enskilt tillfälle som du söker förlorad arbetsinkomst för. Detta förfarande används om du har inkomst som varierar över tid (och det därmed inte går att räkna ut ett generellt belopp för din förlorade arbetsinkomst per timme). När du sedan ska ansöka om ersättning för förlorad arbetsinkomst anger du det totala beloppet som din begäran gäller.
Intygen lämnar du till sekretaren för den nämnd du har uppdrag i.
Om du är egenföretagare och inte kan verifiera till vilket belopp den förlorade arbetsinkomsten har uppkommit erhåller du ett schablonbelopp. När du sedan ska ansöka om ersättning för förlorad arbetsinkomst anger du det antal timmar som din begäran gäller i fältet för schablonersättning.
Ersättning för ej protokollförda sammanträden
Om du närvarar vid ett sammanträde eller förrättning där protokoll inte förs kan du få ersättning för ej protokollfört sammanträde. När du ska ansöka om ersättningen i e-tjänsten kryssar du i rutan ”Klicka här för att skapa ett förrättningsprotokoll".
Resekostnadsersättning
Resekostnadsersättning (km-ersättning) utgår för deltagande i sammanträde eller förrättning om du har längre resväg än tre kilometer enkel väg. När du ska ansöka om ersättningen i e-tjänsten anger du det totala antalet kilometer i rutan för kilometerersättning.
Sista dag för ansökan om ersättning
Ansökan om ersättningar ska göras snarast, eller senast inom sex månader från sammanträdesdagen eller motsvarande. Ersättningsanspråk som inkommit för sent hanteras inte.
Utbetalning av arvoden och ersättningar
Arvoden och ersättningar betalas normalt ut en månad i efterskott, det vill säga ersättningar som har ansökts i till exempel november månad betalas ut i december. Utbetalningsdag är den 27:e i månaden. Infaller den 27:e på en lördag eller söndag sker utbetalningen närmast föregående vardag.
Ersättningsreglemente
Mer information om bestämmelserna kring arvoden och ersättningar finns i ersättningsreglementet för förtroendevalda i Tibro kommun, se länk nedan.
Länkar
Tibro kommuns pensionspolicy för förtroendevalda beskriver de pensionsförmåner och pensionsersättningar som kommunen har beslutat om. Policyn är marknadsmässigt framtagen, i samarbete med KPA, utifrån regler och rekommendationer samt möjligheter att utveckla dessa.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta Tibro kommuns kontaktperson på KPA:
Susanne Renström, susanne.renstrom@kpa.se, telefon 0734-23 58 53
Länkar
Pensionspolicy för förtroendevalda Tibro kommun
Presentation från informationstillfälle om politikerpensioner som erbjudits via KPA.
Tibro kommun har en digital mötesprocess och tillhandahåller läsplatta och en @politiker.tibro.se-adress till samtliga ledamöter och ersättare i fullmäktige och nämnderna.
All kommunikation till dig som förtroendevald kommer att ske till din @politiker.tibro.se-adress. Kommunikation sker aldrig till privata e-postadresser.
I kommunallagen (2017:725) finns de grundläggande bestämmelserna om kommunalt partistöd. I Tibro kommun gäller därutöver även Regler för kommunalt partistöd Tibro kommun. Reglerna finns där kommunens övriga styrdokument finns samlade på på kommunens webbplats. Välj mappen Politik, se länk nedan.
För partiernas redovisning av partistödet ska en särskild blankett användas. Blanketten finns under E-tjänster och blanketter, välj ingången "Politiker" en bit ner på sidan. Se länk nedan.
Hot, hat och våld mot förtroendevalda är mycket allvarligt, då det skadar vårt demokratiska samhälle. Risken att bli utsatt ser givetvis olika ut från person till person, från uppdrag till uppdrag och från tid till annan. Gemensamt är dock att det är ett hot mot Sveriges demokrati om folkvalda politiker inte vågar fatta beslut på grund av upplevt obehag eller faktiska hot och
trakasserier.
Som förtroendevald kan du bli utsatt för brott som förelämpning, förtal, ofredande, olaga förföljelse, olaga hot, misshandel, skadegörelse, stöld, dataintrång med mera. Du kan också bli utsatt för digitalt hat, påverkansoperationer och spioneri.
Om du blir utsatt är det viktigt att du polisanmäler det som hänt och informerar kommunens trygghets- och säkerhetssamordnare.
Ring 112
Ring 112 vid fara för liv och hälsa, om brottet händer nu eller har hänt i närtid och om polisen behöver vara snabbt på plats.
Ring 114 14
Ring 114 14 om det inte handlar om pågående eller nyligen inträffade brott och händelser.
Kommunens trygghets- och säkerhetssamordnare
Anders Karlsson
anders.karlsson@tibro.se
0504-185 06
Samtalsstöd
Det kan också vara bra att prata med någon mer om det som har hänt, exempelvis en partikamrat eller säkerhetsansvarig i partiet. Du kan också få samtalsstöd hos brottsofferjouren.
Mer information
Säkerhetspolisen - säkerhetspolisen.se - Sökord "Personlig säkerhet"
Sveriges kommuner och regioner - skr.se - Sökord "hot, hat, våld mot förtroendevalda"
Brottsförebyggande rådet - bra.se - Sökord "Politikernas trygghetsundersökning"
Polismyndigheten - polisen.se - Sökord "demokratibrott"
Brottsofferjouren - brottsofferjouren.se - Sökord "demokratibrott"
Motioner och interpellationer är förslag och frågor som ställs av ledamöter i kommunfullmäktige.
Motioner
Motioner är skriftliga förslag från en eller flera ledamöter i kommunfullmäktige. En motion bereds (utreds) först av den eller de nämnder som har hand om den fråga som motionen handlar om. Därefter föreslår kommunstyrelsen hur kommunfullmäktige bör ställa sig till motionens förslag. En motion ska om möjligt beredas på sådant sätt att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen lämnades in.
En motion
- ska vara skriftlig och undertecknad av en eller flera ledamöter,
- får inte ta upp ämnen av olika slag,
- väcks genom att den lämnas in till kommunstyrelsens kansli eller vid ett sammanträde med fullmäktige.
En ersättare får väcka en motion bara när ersättaren tjänstgör som ledamot vid ett sammanträde.
Se länk nedan för tips på hur en motion kan utformas.
Interpellationer
Interpellationer är skrifliga frågor som ställs av ledamöter i kommunfullmäktige till ordföranden i kommunstyrelsen eller en nämnd. Interpellationen ska helst gälla ärenden som är av större intresse för kommunen. Alla fullmäktiges ledamöter kan delta i debatten kring en interpellation.
- En interpellation ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den ska lämnas in till kommunstyrelsens kansli senast kl. 12.00 arbetsdagen närmast före dagen för det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
- En ersättare får lämna in en interpellation under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet.
- En interpellation bör besvaras senast under det sammanträde som följer närmast efter det då interpellationen ställdes.
- Ett svar på en interpellation ska vara skriftligt.
- Den ledamot som har ställt interpellationen bör få del av svaret senast dagen före den sammanträdesdag då svaret ska lämnas.
Frågor
En fråga ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den ska ges in till kommunstyrelsens kansli senast kl. 12.00 arbetsdagen närmast före dagen för det sammanträde vid vilken ledamoten avser att ställa den.
Frågor ska beröra ganska enkla sakförhållanden och är inte avsedda att framkalla någon politisk debatt. Svaret på en fråga behöver heller inte vara skriftligt.
En fråga bör besvaras under det sammanträde vid vilken den har ställts. När en fråga besvaras får bara den som ställt frågan och den som svarar delta i överläggningen.
Skicka till
Motioner, interpellationer och frågor lämnas till kommunstyrelsens kansli via mail till kommunstyrelsen@tibro.se alternativt via post till Kommunstyrelseförvaltningen, Tibro kommun, 543 80 Tibro. De kan också lämnas in personligen via receptionen på kommunkontoret. Motioner kan också lämnas vid ett sammanträde med kommunfullmäktige.
