Elevresor gymnasiet

Telefon
0504-18000

Telefontider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

E-post
kommun@tibro.se

Besöksadress
Centrumgatan 17

Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Postadress
543 80 Tibro

Enligt elevreselagen ska hemkommunen ansvara för kostnader för elevresor (dagliga resor mellan bostaden och skolan). Hemkommunens ansvar för kostnader gäller resor där färdvägen är minst 6 kilometer. Stödet ska ges kontant eller på annat lämpligt sätt enligt kommunens bestämmande.

I styrdokumentet Elevresereglemente för Tibro kommun - Elevresor i gymnasieskolan finns förklaringar av lag och förordning gällande elevresor för gymnasieelever samt de lokala bestämmelser som barn- och utbildningsnämnden har beslutat om. Här nedan följer en sammanfattning av informationen i styrdokumentet, samt länkar till blanketter och e-tjänster.

Skolkort från Västtrafik

Du som läser på gymnasiet och har mer än 6 km till skolan har rätt att få ett skolkort (busskort från Västtrafik) av din gymnasieskola som hemkommunen bekostar. Vänd dig till din gymnasieskola för information om hur du ansöker om skolkort för dina resor.

Elever som läser introduktionsprogram (IM) i Tibro kommuns skola ansöker om skolkort via blanketten Ansökan om skolkort för dagliga resor IM Tibro.

Elever vid Västra Götalandsregionens naturbruksprogram ansöker om skolkort hos Tibro kommun istället för hos sin gymnasieskola. Ansökan görs då genom att fylla i och skicka in blanketten Ansökan om skolkort för dagliga resor - gymnasieskolan.

Andra färdsätt

Självskjuts

Med självskjuts avses exempelvis att vårdnadshavare svarar för skjutsning av gymnasieelev till och från skolan, eller att myndig elev kör själv till och från skolan.

Ersättningen betalas ut retroaktivt månadsvis. Ansökan ska inkomma senast 3 månader efter slutet av den månad ansökan gäller. Den ersättning som utbetalas vid självskjuts är den skattefria delen av den statliga milersättningen för en resa till och från skolan per skoldag inom Tibro kommun, de dagar som eleven närvarat i skolan.

Ansökan görs på blanketten Underlag för ersättning vid självskjuts.

Färdtjänst eller annan transport

Färdtjänsten är en särskild kollektivtrafik som beviljas efter individuell prövning enligt lagen (SFS 1997:737) om färdtjänst i hemkommunen. Ansökan om färdtjänst hanteras av kollektivtrafikkontoret i kommunen.

Ersättningen betalas ut retroaktivt månadsvis. Ansökan ska inkomma senast 3 månader efter slutet av den månad ansökan gäller. Vid beviljad färdtjänst faktureras vårdnadshavare eller myndig elev för kostnaden för färdtjänst. Vårdnadshavare eller myndig elev kan sedan söka ersättning för elevresa genom att lämna in ansökan gällande de faktiska kostnaderna för färdtjänsten, tillsammans med kopia av fakturan. Även vid annan form av annan transport ska underlag som styrker summan bifogas ansökan.

Ansökan om ersättning görs på blankett Underlag för ersättning vid annan transport.

Upphandlad skolbuss i mån av plats

Gymnasieelever kan ansöka om att åka med befintliga turer med upphandlad skolbuss (som anordnas inom ramen för skolskjutsreglementet) i mån av plats. En sådan ansökan beviljas endast om det inte innebär några organisatoriska och ekonomiska svårigheter för kommunen. Det innebär bland annat:

  • Bussen gör inget extra stopp för att plocka upp gymnasieelever
  • Bussen gör inget extra stopp för att släppa av gymnasieelever
  • Om antal elever på bussturen gör att turen är full sätts inte någon extra buss in för att gymnasieelever ska kunna åka med.

För att gymnasieelever ska beviljas att åka med upphandlad skolbuss i mån av plats ska avståndet från bostaden till skolan vara minst sex kilometer.
Ansökan om att åka med upphandlad skolbuss i mån av plats görs via en särskild e-tjänst med benämningen Ansökan för gymnasieelev (nationellt program och IM) om resa i mån av plats med upphandlad skolbuss.

Beslut inför terminsstart kan inte ges förrän de elever som har rätt till skolskjuts enligt skolskjutsreglementet har fått besked.

Anslutningsersättning

Om du som gymnasieelev har längre än 6 km mellan hemmet och närmsta hållplats kan du ha rätt till anslutningsersättning från kommunen. Ansökan ska göras efter terminens slut och ersättningen betalas alltså ut retroaktivt för en termin i taget. För höstterminen ska ansökan vara inkommen senast 28 februari och för vårterminen ska ansökan vara inkommen senast 31 juli. Du ansöker genom att fylla i och skicka in blanketten Ansökan om anslutningsersättning.

Inackorderingstillägg

Vid gymnasiestudier som innebär så lång eller besvärlig resväg att du behöver inackordera dig på skolorten kan inackorderingstillägg beviljas. Ett villkor för att få del av inackorderingstillägg är att restiden mellan hemmet och skolan är minst tre timmar per dag. Inackorderingstillägg ansöker du om från kommunen via en digital blankett som finns tillgänglig på Utbildning Skaraborgs informationssida om inackorderingstillägg.