Kommunikation

Telefon
0504-18000

Telefontider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

E-post
kommun@tibro.se

Besöksadress
Centrumgatan 17

Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Postadress
543 80 Tibro

Kontakter

Förälder och barn som lyssnar på radio i ett kök som är strömlöst.

Vid en större olycka eller en kris behöver du få veta vad som händer, hur du själv ska agera och vad ansvariga myndigheter gör. Du kan också behöva komma i kontakt med dina anhöriga.

Lyssna på radio

I en kris ska du ska lyssna på din lokala P4-kanal. Där får du veta viktiga detaljer om hur läget är i samhället, lokala väderprognoser, var du kan hämta vatten, vart du kan bege dig om du behöver hjälp eller om det är evakuering på gång. För att kunna höra radion även om det är strömavbrott, kan du använda något av det här:

  • En gammaldags transistorradio som går på batteri
  • En radio som kan laddas med solceller
  • En radio som går att veva igång
  • Bilradio

Om du inte kan ringa 112

Om du akut behöver ringa 112 och telefonen inte funkar, kan du bege dig till närmaste brandstation och låna en nödtelefon där.

Krisinformation.se samlar viktig information

För att det ska vara enkelt att hitta tillförlitlig och uppdaterad information dygnet runt vid en allvarlig händelse finns det en särskild webbplats för de myndigheter som arbetar med det som har hänt: Krisinformation.se.

Här finns all myndighetsinformation samlad på ett ställe, så att du själv slipper hålla reda på vilken myndighet som ansvarar för vad och hur du kommer i kontakt med rätt myndighet. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ansvarar för webbplatsen.

Lokal krisinformation

Viktig lokal information om en samhällsstörning eller allvarlig händelse läggs ut på kommunens webbplats och Facebooksida. Vid ett elavbrott kan ditt elbolag också ofta berätta om hur lång tid det beräknas ta innan strömmen är tillbaka.

Ring informationsnumret 113 13

113 13 är Sveriges nationella informationsnummer. Dit kan du ringa om du vill få information vid allvarliga olyckor och kriser i samhället. Det kan till exempel handla om en större storm, en influensaepidemi, en stor trafikolycka eller en översvämning.

All information som lämnas på 113 13 är verifierad, det vill säga avstämd med till exempel kommunen där händelsen har ägt rum.

Ring 113 13 när:
  • du vill få information om en pågående kris i samhället
  • du själv vill lämna information om sådana större händelser i samhället.

Kommunikation utan el

Alla kommuner har en skyldighet att kunna informera alla som bor, verkar eller vistas i kommunen vid en allvarlig händelse och ska snabbt lägga ut information på kommunens webbplats. Men vid ett elavbrott blir arbetet svårare. Kommunen kan då använda sig av allt från flygblad till torgmöten och personliga informatörer för att nå ut med viktig information.

Skriv ner viktiga nummer på papper

Om din mobil inte fungerar kommer du inte heller åt dina kontakter där. Kan du numret till anhöriga, skolan, kommunen och elleverantören? Din fasta telefon, eller någon annans telefon kanske fortfarande fungerar.

Ha dina viktigaste telefonnummer uppskrivna på en papperslapp och lägg den i familjens krislåda. Lådan ska stå så att alla vet var den är.

Ladda elprylarna i förväg

Om du hör talas om att det ska bli oväder – passa på att i förväg ladda allt som går. En powerbank eller annat slags extrabatteri till mobilen kan vara bra att ha.

Hjälp varandra!

Håll kontakt med grannar och anhöriga på de sätt du kan och hör efter om de behöver hjälp.

Instruktionsfilm om kommunikation vid en samhällsstörning

En kort instruktionsfilm från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, om hur du kan förbättra din hemberedskap inom kommunikationsområdet. Om det till exempel blir ett strömavbrott så kommer inte telefoner och internet att fungera. Här får du flera tips på hur du kan lösa det.