Vanliga frågor och svar om trygghetslarm
Kontakter
-
Therese Karlbom
Larmansvarig
0504-18665
E-post -
Lisa Gustafsson
Biståndshandläggare
0504-18311
-
Annie Bergman
Biståndshandläggare
0504-18439
.
Hur får man ett trygghetslarm?
Vid behov av trygghetslarm och övriga trygghetshjälpmedel tar du kontakt med socialförvaltningens biståndsbedömare. Se kontaktuppgifter under "Kontakt". Detta gäller för dig med en funktionsnedsättning eller kognitiv nedsättning, oavsett ålder.
Är du över 70 år finns möjligheten att göra ansökan via e-tjänsten för så kallat förenklat bistånd. Klicka här för att komma till e-tjänsten.
När ska jag använda mitt trygghetslarm?
Du ska använda ditt trygghetslarm när du behöver få hjälp av hemvårdspersonalen till exempel när du upplever otrygghet. Trygghetslarmet är en trygghet för dig när du hamnat i situationer du inte klarar av själv. Det är bra om du en gång i månaden gör ett provlarm till trygghetscentralen.
Får jag hjälp med installationen?
Larmansvarig hjälper dig med installationen och kommer i samband med detta berätta hur larmet fungerar. Vid installation av trygghetslarm krävs att ett digitalt lås monteras på din ytterdörr. Läs mer om det längre ner, under "Hur kommer hemvården in till mig när jag larmat?".
Vad består trygghetslarmet av och hur ska det anslutas?
Larmet består av en dosa som installeras i ett eluttag. Trygghetslarmet består även av en larmklocka som du kan sätta på armen eller hänga runt halsen.
Vad händer om jag byter teleoperatör?
Eftersom trygghetslarmet är digitalt har detta ingen betydelse.
Kan jag ha trygghetslarm när jag har bredbandstelefoni (IP-telefoni)?
Ja, det fungerar bra.
Hur kommer hemvården in till mig när jag larmat?
När du får ditt trygghetslarm så monterar hemvårdspersonalen ett digitalt lås på ytterdörren in till din bostad. All montering sker utan åverkan på dörrarna och både lås och montering är kostnadsfritt.
Det digitala låset är en teknisk lösning som gör att du inte behöver lämna ifrån dig några nycklar till hemvården. Istället kommer hemvårdspersonalen använda sig av en egen personlig nyckel - en digital nyckel - för att kunna låsa upp din ytterdörr vid behov. Personalens nyckel drivs av ett batteri som ger ström till låsmekanismen i det digitala låset, som då vrider om vredet och låser upp/låser din dörr.
Denna lösning innebär att personalen kan komma fram snabbare till dig om du larmar. Innan de digitala låsen infördes i kommunen behövde personalen först åka till hemvårdskontoret för att hämta respektive bostadsnyckel.
Vad händer när jag larmar?
Ditt trygghetslarm är kopplat till larmcentralen i Örebro och när du använder ditt larm kommer du få prata med en av deras larmmottagare. Denna larmmottagare kontaktar i sin tur hemvårdspersonalen som kommer hem till dig och hjälper dig vid behov. Om larmmottagaren på larmcentralen inte hör vad du säger eller om du av någon anledning inte kan förmedla dig så kommer hemvårdspersonalen alltid hem till dig i din bostad.
När ska jag använda larmet?
Du ska använda trygghetslarmet exempelvis när du fått ett försämrat hälsotillstånd eller andra situationer där du känner dig otrygg.
Vad händer om jag av misstag trycker på larmet?
Om du råkar larma av misstag talar du om det för larmmottagaren på larmcentralen.
Vad händer om jag tappar larmklockan?
Om detta händer vid upprepade tillfällen kan du bli ersättningsskyldig.
Vad kostar det att trycka på trygghetslarmet?
Det kostar inget att trycka på larmet.
Vad kostar det att ha ett trygghetslarm?
Trygghetslarmet kostar 320 kronor per person och månad. Kostnaden ingår i högkostnadsskyddet om du eventuellt har mer insatser från kommunen.
Hur gör jag när jag inte längre vill ha mitt trygghetslarm?
Om du inte har behov av larmet ska detta återlämnas till kommunens larmansvarig. Vid återlämnandet lämnas nyckleln till din bostad tillbaks.