Vanliga frågor och svar om trygghetslarm
Kontakter
-
Therese Karlbom
Larmansvarig
0504-18665
E-post -
Lisa Gustafsson
Biståndshandläggare
0504-18311
E-post -
Annie Bergman
Biståndshandläggare
0504-18439
E-post
Hur får man ett trygghetslarm?
Vid behov av trygghetslarm och övriga trygghetshjälpmedel tar du kontakt med socialförvaltningens biståndsbedömare. Se kontaktuppgifter under "Kontakt". Detta gäller för dig med en funktionsnedsättning eller kognitiv nedsättning, oavsett ålder.
Är du över 70 år finns möjligheten att göra ansökan via e-tjänsten för så kallat förenklat bistånd. Klicka här för att komma till e-tjänsten.
När ska jag använda mitt trygghetslarm?
Du ska använda ditt trygghetslarm när du behöver få hjälp av hemvårdspersonalen till exempel när du upplever otrygghet. Trygghetslarmet är en trygghet för dig när du hamnat i situationer du inte klarar av själv. Det är bra om du en gång i månaden gör ett provlarm till trygghetscentralen.
Får jag hjälp med installationen?
Larmansvarig hjälper dig med installationen och kommer i samband med detta berätta hur larmet fungerar. Vid installation av trygghetslarm krävs att bostadsnyckel lämnas ut för att kunna få hjälp vid behov.
Vad består trygghetslarmet av och hur ska det anslutas?
Larmet består av en dosa som installeras i ett eluttag. Trygghetslarmet består även av en larmklocka som du kan sätta på armen eller hänga runt halsen.
Vad händer om jag byter teleoperatör?
Eftersom trygghetslarmet är digitalt har detta ingen betydelse.
Kan jag ha trygghetslarm när jag har bredbandstelefoni (IP-telefoni)?
Ja, det fungerar bra.
Hur kommer hemvården in till mig när jag larmat?
När du får ditt trygghetslarm måste du lämna ifrån dig en nyckel till din ytterdörr. Detta för att hemvårdens personal ska kunna ta sig in i din bostad när du larmar efter hjälp. Nyckeln kvitteras ut av larmansvarig och förvaras i låst nyckelskåp i hemvårdens lokaler. Nyckeln används endast när du har larmat.
Vad händer när jag larmar?
Ditt trygghetslarm är kopplat till larmcentralen i Örebro och när du använder ditt larm kommer du få prata med en av deras larmmottagare. Denna larmmottagare kontaktar i sin tur hemvårdspersonalen som kommer hem till dig och hjälper dig vid behov. Om larmmottagaren på larmcentralen inte hör vad du säger eller om du av någon anledning inte kan förmedla dig så kommer hemvårdspersonalen alltid hem till dig i din bostad.
När ska jag använda larmet?
Du ska använda trygghetslarmet exempelvis när du fått ett försämrat hälsotillstånd eller andra situationer där du känner dig otrygg.
Vad händer om jag av misstag trycker på larmet?
Om du råkar larma av misstag talar du om det för larmmottagaren på larmcentralen.
Vad händer om jag tappar larmklockan?
Om detta händer vid upprepade tillfällen kan du bli ersättningsskyldig.
Vad kostar det att trycka på trygghetslarmet?
Det kostar inget att trycka på larmet.
Vad kostar det att ha ett trygghetslarm?
Trygghetslarmet kostar 268 kronor per månad per person och ingår i högkostnadsskyddet om du eventuellt har mer insatser från kommunen.
Hur gör jag när jag inte längre vill ha mitt trygghetslarm?
Om du inte har behov av larmet ska detta återlämnas till kommunens larmansvarig. Vid återlämnandet lämnas nyckleln till din bostad tillbaks.