Granskning visar både styrkor och förbättringsbehov i arbetet med placerade barn
Besöksadress
Centrumgatan 17
Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00
Postadress
543 80 Tibro
27 oktober 2025
Omsorg och stöd
Tibro kommuns revisorer har låtit företaget PwC granska socialförvaltningens arbete med uppföljning av barn och unga som placerats i familjehem eller HVB-hem. Rapporten visar att verksamheten har tydliga rutiner och följer lagens krav – men också att det har funnits brister, bland annat i upprättandet av genomförandeplaner. Socialförvaltningen har under de två senaste åren utvecklat arbetet och stärkt kompetensen genom tydligare rollfördelning, mentorskap och utbildning.
I mars i år gav kommunens revisorer PwC i uppdrag att genomföra en granskning av socialförvaltningens arbete med uppföljning av placerade barn och unga. Syftet med granskningen var att bedöma om individ- och familjeomsorgen bedriver en ändamålsenlig verksamhet vid placeringar av barn och unga i hem för vård eller boende, HVB-hem, och familjehem. Den skulle också undersöka om detta sker med tillräcklig intern kontroll.
PwC:s rapport visar att socialförvaltningen har tydliga regler och rutiner för att följa upp barn och unga som placeras utanför hemmet, och att de också följer lagens krav på att regelbundet se över om vården fortfarande är nödvändig. Vidare visar rapporten att nämnden följer upp placeringar genom återrapporteringar, egenkontroll och uppföljning av kostnadsutveckling.
Identifierade förbättringsområden
Rapporten visar också att det finns förbättringsområden. Till exempel har individ- och familjeomsorgen brustit i upprättandet av genomförandeplaner för placerade barn och unga. Vidare visar granskningen att det till viss del saknas dokumentation inför överväganden av vårdnadsöverflytt till familjehem.
Socialförvaltningen har under de senaste två åren arbetat intensivt med att skapa en tydlig struktur för arbetet med handläggning av barn- och ungdomsärenden. På enheten finns nu en tydlig arbetsfördelning med ett antal fastställda roller.
Under 2025 har också flera insatser genomförts för att utveckla verksamheten. Bland annat har mentorskap inom enheten startats upp, handledningstillfällen genomförs och man är ansluten till en nationell utbildning, Yrkesresan.
Vi välkomnar revisionen som genomförts och tar ansvar för att förbättra och utveckla vår verksamhet. En del av de brister som framkommit har nämnden tidigare fått kännedom om och är sedan tidigare åtgärdade eller planerade att genomföras
, säger socialnämndens ordförande AnnaCamilla Andersson.Vi har redan börjat en förflyttning med tydligare rutiner och processer i vår verksamhet. Nu har vi ett underlag för att fortsätta och förbättra det arbetet framåt. Våra medarbetare gör ett mycket bra arbete och är en viktig del i vår utveckling. Vi fokuserar nu på att fortsätta göra det som är bra och åtgärda bristerna
, säger socialchef Rikard Strömqvist.
Socialnämndens svar på rapporten kommer lämnas vidare till Tibro kommuns revisorer.
