Kommunens krisberedskap

Telefon
0504-18000

Telefontider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

E-post
kommun@tibro.se

Besöksadress
Centrumgatan 17

Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Postadress
543 80 Tibro

Tibro kommun har det övergripande ansvaret för hanteringen av större kriser och allvarliga händelser, som inträffar i kommunen. Vid en allvarlig händelse är det kommunens ledningsgrupp som leder och samordnar kommunens verksamheter och insatser.

Alla kommuner i Sverige har ett lagstadgat ansvar att leda krishanteringen i den egna kommunen vid den här typen av händelser, som kallas extraordinära händelser.

Kommunens krishanteringsansvar regleras i en särskild lag, Lagen om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap. Enligt den lagen måste kommuner och landsting planera för hur de ska kunna minska risken för att något drabbar verksamheten, men också för att kunna hantera allvarliga störningar i verksamheten.

Bedömningsstab avgör hanteringen

Vid en allvarlig händelse samlas en bedömningsstab bestående av kommunchefen, trygghets- och säkerhetssamordnaren, kommunikationschefen, HR-chefen och eventuellt också sakkunniga chefer i Tibro kommun för att bedöma om kommunens krisledningsorganisation behöver aktiveras och i vilken omfattning det ska ske.

Utgångspunkten är att de händelser som kan hanteras av kommunens ordinarie verksamheter ska göra det. 

Samordnande ledningsstab

Om bedömningsstaben gör bedömningen att en händelse behöver hanteras på ett mer samordnat sätt aktiveras en ledningsstab, som får i uppdrag att leda, samordna och följa upp de kommunala verksamheternas hantering av händelsen. I ledningsstaben ingår samma befattningshavare som i kommunens ordinarie ledningsgrupp samt kommunikationschef och kanslichef.

Krisledningsnämnden

Om Tibro kommun drabbas av en så kallad extraordinär händelse som medför att verksamheten inte kan hanteras i ordinarie organisation aktiveras krisledningsnämnden. Det är kommunstyrelsens ordförande som avgör när en situation eller händelse ska betraktas som en extraordinär händelse som medför att nämnden behöver träda i kraft.

I Tibro kommun är det kommunstyrelsens arbetsutskott, KSAU, ordförandena i kommunens nämnder samt styrelseordförandena i de kommunala bolagen som utgör krisledningsnämnden.

Det speciella med krisledningsnämnden är att den i ett krisläge har rätt att fatta beslut som rör all verksamhet i kommunen. Det innebär att nämnden har rätt att överta ansvar och beslutsbefogenheter från de ordinarie nämnderna.Detta för att kunna fatta snabba beslut om olika åtgärder för att hantera ett akut läge.

Krisledningsnämndens uppgifter är att:

  • ange inriktningen på krishanteringen
  • besluta om förändringar i servicenivåer
  • besluta om omfördelning av kommunens resurser
  • vid behov begära bistånd från andra myndigheter och aktörer

Alla beslut som fattas av krisledningsnämnden ska i efterhand redovisas för kommunfullmäktige.

Kommunikationsgrupp

Snabb och korrekt information är ytterst betydelsefull i ett krisläge. I de flesta fall är det Tibro kommuns kommunikationsenhet som ansvarar för att aktuell information sprids internt och externt om den aktuella händelsen.

Vid en extraordinär händelse, där behovet av kommunikation blir större, kan en särskild kommunikationsgrupp aktiveras inom krisledningsorganisationen. 

Kommunikationsgruppens uppgifter är att:

  • lägga ut aktuell krisinformation på webbplatsen och kommunens officiella sociala mediekanaler
  • stödja verksamhetsansvariga med interninformation
  • vid behov upprätta och bemanna en upplysningscentral
  • förse media med information

POSOM - krisstöd

Om en allvarlig händelse inträffar i Tibro som berör en större eller mindre grupp människor kan Tibro kommun aktivera en särskild krisstöds- och krisplaneringsgrupp, POSOM-gruppen. Det görs av kommunens socialchef efter beslut av kommunchefen.

POSOM är en förkortning som står för psykiskt och socialt omhändertagande vid olyckor och katastrofer. POSOM-gruppen är en organisation som utgör en extra resurs vid allvarliga händelser i kommunen. Gruppen består av representanter för räddningstjänsten, primärvården, kyrkan och kommunen.

Samordning av akut omhändertagande vid olyckor och katastrofer

POSOM-gruppen har ett antal stödpersoner till sitt förfogande. Det är personer med kunskap om hur människor reagerar i kris, som kan arbeta effektivt i pressade situationer.

POSOM-gruppen ansvarar för planering och samordning av det akuta omhändertagandet av människor som drabbats av en olycka, en katastrof eller liknande. Syftet med gruppens arbete är att försöka lindra i akuta situationer och därigenom förebygga psykisk ohälsa på lång sikt.