Klagomålshantering Barn & Utbildning
Tibro kommun som huvudman har en rutin för klagomålshantering gällande förskola, grundskola, anpassad grundskola och introduktionsprogrammen.
Alla förskolor och skolor i Tibro kommun har en gemensam rutin för klagomålshantering. Syftet med rutinen är att
- tydliggöra för elever och vårdnadshavare vilka kontaktvägar som ska användas för klagomål samt vilken hantering de kan förvänta sig.
- tydliggöra ansvarsfördelningen och processen hos huvudmannen vid mottagande av klagomål.
Klagomål som gäller fristående förskolor i Tibro kan skickas till kommunen eftersom kommunen är tillsynsmyndighet för fristående förskolor. För mer information, se Tillsyn av enskilda och kommunala förskolor.
Kontaktvägar
Ett klagomål ska i första hand hanteras där det har uppstått, det vill säga i den verksamhet där barnet eller eleven finns.
Steg 1, kontakt med berörd personal
Vid våra förskolor och skolor vill vi uppmuntra till att synpunkter/klagomål på verksamheten eller dess personal tas upp direkt med den som det berör.
Kontakta personal på något av följande sätt:
- Direktkontakt i anslutning till hämtning/lämning
- Meddelande i Infomentor
- E-post
- Telefonsamtal
Steg 2, kontakt med rektor
Om vårdnadshavare efter kontakt med personalen fortfarande har synpunkter/klagomål, uppmanas vårdnadshavare ta kontakt med ansvarig rektor. Vårdnadshavare kan även ta direkt kontakt med rektor när det finns särskilda skäl att inte personligen kontakta den person klagomålet berör.
Kontakta rektor på något av följande sätt:
- E-post
- Telefonsamtal
Steg 3, kontakt med huvudmannen
Om vårdnadshavare efter kontakt med rektor fortfarande har synpunkter/klagomål, uppmanas vårdnadshavare ta kontakt med huvudmannen. Vårdnadshavare kan även ta direkt kontakt med huvudmannen när det finns skäl att inte personligen kontakta rektorn på den aktuella enheten.
Kontakta huvudmannen genom kommunens e-tjänst för felanmälan och synpunkter som finns på kommunens webbsida. I e-tjänsten finns möjlighet att lämna in anonyma synpunkter/klagomål. Om inga kontaktuppgifter anges finns dock ingen möjlighet för huvudmannen att ge återkoppling i ärendet.
Kontakt med tillsynsmyndighet
Skolinspektionen är tillsynsmyndighet över skolor och kommunala förskolor i Sverige. Om den som har lämnat ett klagomål inte tycker att skolan, rektor eller huvudman har åtgärdat problemet eller att resultatet inte är vad man förväntat sig så kan den som klagat ta ärendet vidare till Skolinspektionen.
Mer information
Mer information kring klagomålsprocessen finns i styrdokumentet Rutin för klagomålshantering - Förskola, grundskola, anpassad grundskola och introduktionsprogrammen Tibro kommun.
