Klagomålshantering Barn & Utbildning

background color

Tibro kommun som huvudman har en rutin för klagomålshantering gällande förskola, grundskola, anpassad grundskola och introduktionsprogrammen.

Alla förskolor och skolor i Tibro har en gemensam rutin för klagomålshantering. Syftet med rutinen är att

  • tydliggöra för elever och vårdnadshavare vilka kontaktvägar som ska användas för klagomål samt vilken hantering de kan förvänta sig.
  • tydliggöra ansvarsfördelningen och processen hos huvudmannen vid mottagande av klagomål.

Kontaktvägar

Ett klagomål ska i första hand hanteras där det har uppstått, det vill säga i den verksamhet där barnet eller eleven finns.

Steg 1, kontakt med berörd personal

Vid våra förskolor och skolor vill vi uppmuntra till att synpunkter/klagomål på verksamheten eller dess personal tas upp direkt med den som det berör.

Kontakta personal på något av följande sätt:

  • Direktkontakt i anslutning till hämtning/lämning
  • Meddelande i Infomentor
  • E-post
  • Telefonsamtal

Steg 2, kontakt med rektor

Om vårdnadshavare efter kontakt med personalen fortfarande har synpunkter/klagomål, uppmanas vårdnadshavare ta kontakt med ansvarig rektor. Vårdnadshavare kan även ta direkt kontakt med rektor när det finns särskilda skäl att inte personligen kontakta den person klagomålet berör.

Kontakta rektor på något av följande sätt:

  • E-post
  • Telefonsamtal

Steg 3, kontakt med huvudmannen

Om vårdnadshavare efter kontakt med rektor fortfarande har synpunkter/klagomål, uppmanas vårdnadshavare ta kontakt med huvudmannen. Vårdnadshavare kan även ta direkt kontakt med huvudmannen när det finns skäl att inte personligen kontakta rektorn på den aktuella enheten.

Kontakta huvudmannen genom kommunens e-tjänst för felanmälan och synpunkter som finns på kommunens webbsida. I e-tjänsten finns möjlighet att lämna in anonyma synpunkter/klagomål. Om inga kontaktuppgifter anges finns dock ingen möjlighet för huvudmannen att ge återkoppling i ärendet.

Mer information

Mer information kring klagomålsprocessen finns i styrdokumentet Rutin för klagomålshantering - Förskola, grundskola, anpassad grundskola och introduktionsprogrammen Tibro kommun.