Visselblåsning
Besöksadress
Centrumgatan 17
Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00
Postadress
543 80 Tibro
I december 2021 trädde den så kallade visselblåsarlagen i kraft – Lagen (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden. Den gäller inom all offentlig och privat verksamhet. Från och med 17 juli 2022 ska exempelvis kommuner ha rapporteringskanal och rutiner för visselblåsning. Här finns information om visselblåsning i Tibro kommun.
Vad är visselblåsning?
Visselblåsning uppstår när arbetstagare i ett arbetsrelaterat sammanhang larmar om olika typer av missförhållanden i sin arbetsgivares verksamhet. Det kan handla om företeelser som är olagliga, oetiska eller direkt olämpliga.
De företeelser som rapporteras (visselblåses) av arbetstagaren ska vara av allmänt intresse. Det innebär att det ska finns ett större intresse än det egna.
Definition av missförhållanden
Med missförhållande menas varje form av allvarlig omständighet som kan ha en negativ inverkan på kommunens verksamhet, på arbetsmiljön för kommunens anställda eller någon annan allvarlig arbetsrelaterad omständighet som det kan finnas ett allmänintresse av.
Missförhållanden kan exempelvis vara faktiska eller misstänkta:
- överträdelser av lagar och föreskrifter (oavsett civilrättsliga eller straffrättsliga)
- överträdelser av kommunens policyer, instruktioner och riktlinjer
- mutor och korruption
- allvarlig risk för enskilda personers liv eller hälsa (såsom exempelvis miljöbrottslighet eller omfattande brister i säkerheten på en arbetsplats)
- allvarliga arbetsmiljöbrister (såsom diskriminering eller trakasserier)
- annat beteende som är oförenligt med kommunens värdegrund.
Frågor som uteslutande påverkar förhållandet mellan en enskild och kommunen faller i allmänhet inte inom definitionen av missförhållanden.
Exempel på tillfällen då visselblåsning inte ska användas är:
- konflikter mellan den som rapporterar och en annan arbetstagare
- synpunkter på ledarskapet
- missnöje med lönesättning.
Även om exempelvis konflikter och missnöjesyttringar är viktigt att hantera, är de i de flesta fall inte av allmänintresse. Tibro kommun uppmuntrar i stället till att sådana frågor tas upp av enskilda arbetstagare med sin närmsta chef eller HR-enheten, beroende på omständigheterna.
Generella synpunkter och klagomål
Visselblåsning ska inte heller användas för generella synpunkter och klagomål på hur den kommunala verksamheten bedrivs. Sådana ärenden hänvisas till Tibro kommuns synpunktshantering.
Trygghet för visselblåsare
Det är enligt lag förbjudet för arbetsgivare att på något sätt bestraffa den som larmat. Exempel på sådana repressalier kan vara kränkningar, hot, avskedande, uppsägning, omplacering, utebliven löneökning, ryktesspridning och andra försök i syfte att skada och/eller påverka visselblåsaren. Arbetsgivaren kan bli skadeståndsskyldig om sådana åtgärder genomförs som resultat av visselblåsningen.
Vem kan visselblåsa?
Följande kategorier av personer uppmuntras till att rapportera om missförhållanden:
- anställda (inklusive deltids- eller visstidsanställda)
- inhyrd personal (såsom konsulter eller andra självständiga uppdragstagare)
- personer som utför praktik eller volontärarbete i kommunen.
Visselblåsarfunktionen kan även användas av personer som ännu inte inlett ett arbetsrelaterat förhållande med kommunen. Detta under förutsättning att informationen om missförhållanden har förvärvats under exempelvis en rekryteringsprocess eller genom andra förhandlingar inför ingående av avtal med kommunen.
När du rapporterar om ett missförhållande ska du vid tidpunkten för rapporteringen ha skälig anledning att anta att informationen om missförhållandet är sann. Det krävs dock inte att du presenterar någon bevisning eller liknande. Så länge du handlar i god tro kommer du inte att möta några negativa konsekvenser, även om misstanken om ett missförhållande efter närmare utredning visar sig vara felaktig.
Så här visselblåser du
Tibro kommun är måna om att missförhållanden eller oegentligheter som inträffat i organisationen och som kan skada verksamheten eller dess medarbetare uppmärksammas och utreds så tidigt som möjligt.
Alla anmälningar tas emot och utreds av den externa aktören Human & heart HR AB och deras visselblåsartjänst ”Trust & heart” för att säkerställa rättssäkerheten. Visselblåsarfunktionen används för att rapportera alla typer av missförhållanden eller oegentligheter av allmänintresse.
Efter att Human & heart gjort en första bedömning av ärendet kan även behöriga personer inom Tibro kommun ta del av uppgifterna som lämnats i syfte att bedöma om ytterligare utredning behövs och besluta om eventuella åtgärder.
En anmälan till visselblåsarfunktionen kan göras anonymt.
Du gör en anmälan på följande sätt:
- Digital anmälan via Trust & heart: Till anmälan
- Anmälan via telefon: 08-82 40 00, öppet vardagar kl 8.00 - 16.00
- Anmälan via brev: Human & heart, Pelle Bergs backe 3c, 791 50 Falun
- Genom personligt möte med en utredare från Human & heart efter ö.k.
Läs igenom informationen nedan innan du gör din anmälan.
Du är skyddad mot repressalier enligt gällande rätt om du rapporterar in situationer där du har skälig anledning att anta att information om missförhållanden är sanningsenlig.
Du har rätt enligt lag att vara anonym både i relation till den som tar emot din visselblåsaranmälan och till din arbetsgivare. Samtidigt önskar vi att du vågar vara öppen med vem du är för att vi på bästa sätt ska kunna utreda vad som har inträffat.
Om du rapporterar situationer som du vet inte har inträffat eller om du lämnar uppenbart vilseledande information har du inte skydd enligt gällande lagstiftning. Du får inte heller göra dig skyldig till brott när du rapporterar en situation.
Uppenbart falska eller vilseledande anmälningar kan komma att bli föremål för utredning.
När du lämnat din anmälan skapas ett ärendenummer och en handläggare hos Human & heart tilldelas ditt ärende.
- Det görs en intern jävskontroll för att säkerställa att ingen handläggare står i intressekonflikt till det som har rapporterats.
- Du får ID och lösenord så att du kan följa ärendets status.
- Du kommer att inom sju arbetsdagar få uppföljning av ärendets status. Du kan välja bort att få uppföljning i till exempel ärendebeskrivningen.
Om du valt att få uppföljning i ärendet kan du logga in med de uppgifter du får när du rapporterade om ett missförhållande. Du kan då fortsatt, om du så önskar, vara anonym gentemot handläggaren.
Om du valt att lämna kontaktuppgifter kan handläggaren komma att kontakta dig för att ställa eventuella frågor.
Åtgärder och konsekvenser av anmälan
Om det finns anledning att anta att missförhållanden eller andra allvarliga situationer inträffat genomförs en utredning.
Utredare hos Human & heart lämnar en rekommendation om fortsatt hantering till Tibro kommuns interna utredningsgrupp för inkomna visselblåsarärenden. I gruppen ingår personalchef, ekonomichef, kanslichef och berörd förvaltningschef. Rutiner finns för att hantera om någon av dessa personer skulle vara jävig i aktuell utredning. Vid behov kan även andra funktoner ingå i gruppen.
Vid bedömning och utredning av anmälningar via visselblåsarfunktionen behandlas personuppgifter av Human & heart, i egenskap av personuppgiftsansvarig. Här kan du ta del av deras integritetspolicy. Behandlade personuppgifter raderas normalt inom två år efter att en utredning om ett rapporterat missförhållande avslutats.
Tibro kommun är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som sker i ärenden som lämnas till kommunen för fortsatt hantering.
- Ändamålet med behandlingen av personuppgifter är att utreda visselblåsarärenden.
- Behandlingen grundar sig på den lagliga grunden rättslig skyldighet enligt dataskyddsförordningen.
- De som kan komma att ta del av personuppgifterna är personer inom den kommungemensamma utredningsgruppen för visselblåsarärenden.
- Då Tibro kommun lyder under offentlighetsprincipen kan kommunen komma att lämna ut information/handling innehållande personuppgifter om inte grund för sekretess föreligger.
- Personuppgifter i utredningsärenden bevaras, då sådana ärenden diarieförs och arkiveras.
- Registrerad kan från personuppgiftsansvarig begära tillgång till, rättelse eller radering av personuppgifter eller begära begränsning av behandling som rör den registrerade samt har även i övrigt möjlighet att invända mot behandlingen.
- Registrerad har rätt att lämna klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten.
- Frågor om personuppgiftsbehandlingen kan ställas till kommunens dataskyddsombud, dataskyddsombud@skovde.se alternativt Kontaktcenter 0500-49 80 00.
Här kan du läsa mer om hur Tibro kommun behandlar personuppgifter.
Extern rapportering till myndighet
Som ett alternativ till att använda Tibro kommuns interna rapporteringsförfarande kan du även rapportera om missförhållanden direkt till särskilt utvalda svenska myndigheter (extern rapportering) utan risk för repressalier. Vilken myndighet du ska rapportera till beror på karaktären av det missförhållande som du rapporterar om. Rapporteringen ska göras med hjälp av etablerade rapporteringskanaler avsedda för rapportering om missförhållanden hos den relevanta myndigheten.
Meddelarfrihet
Om du inte omfattas av personkretsen som kan rapportera om missförhållanden och få skydd enligt Visselblåsarlagen, omfattas du ändå av bestämmelserna i våra grundlagar, tryckfrihetsförordningen (1949:105) och yttrandefrihetsgrundlagen (1991:1469).
Det står var och en fritt att utnyttja sina rättigheter enligt dessa lagar oaktat om man valt att använda sig av Visselblåsarlagens bestämmelser eller inte.
Skyddet som ges en person som rapporterar om missförhållanden enligt någon av våra grundlagar kallas sammantaget för Meddelarskyddet. Meddelarskyddet består av följande delar:
- Meddelarfrihet
- Anskaffarfrihet
- Rätten till anonymitet
Dessa tre rättigheter åtföljs av bestämmelser om motsvarande skydd för dessa rättigheter:
- Tystnadsplikt (källskydd)
- Efterforskningsförbud
- Repressalieförbud
Meddelarfriheten innebär att det står var och en fritt att, med endast de undantag som anges i tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen, meddela uppgifter i vilket ämne som helst för publicering i ett grundlagsskyddat medium. Uppgifterna måste dock vara avsedda för offentliggörande i ett grundlagsskyddat medium och lämnas till en sådan mottagare som anges i tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.
Anskaffarfriheten innebär att alla har rätt att, om inte annat följer av tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen, anskaffa uppgifter och underrättelser i vilket ämne som helst för att offentliggöra dem i ett grundlagsskyddat medium eller för att lämna ett meddelande enligt bestämmelserna om meddelarfrihet.
Den som lämnar uppgift för offentliggörande har rätt att vara anonym och de som tar del i tillkomsten, utgivningen eller spridningen av en framställning som införts eller varit avsedd att införas i ett medium som skyddas av tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen har tystnadsplikt beträffande nyssnämnda personers identitet.
Efterforskningsförbudet innebär att myndigheter och andra allmänna organ inte får forska efter den anonyme författaren eller upphovsmannen eller vem som utgett eller avsett att utge en framställning i tryckt skrift, vem som lämnat uppgift för publicering eller vem som tillhandahållit framställning för publicering.
Repressalieförbudet innebär att myndigheter och myndighetspersonal inte har rätt att vidta några för en enskild negativa åtgärder på grund av hans eller hennes bruk av meddelarfriheten.