Ökad trygghet med nyckelfri hemtjänst

Telefon
0504-18000

Telefontider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

E-post
kommun@tibro.se

Besöksadress
Centrumgatan 17

Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Postadress
543 80 Tibro

Kontakter

13 november 2024

Omsorg och stöd, Trygghet och säkerhet

Nu ökar Tibro kommun tryggheten och servicen för de som har behov av hjälp i hemmet. I mitten av november påbörjas införandet av nyckelfri hemtjänst och arbetet beräknas vara helt klart under våren 2025. Nyckelfri hemtjänst gör att hjälpen kommer snabbare till den som har trygghetslarm och säkerheten ökar eftersom samtliga besök registreras digitalt.

I september blev det klart att Swedlock AB blir leverantör av lås till nyckelfri hemtjänst i Tibro och de kommer hjälpa kommunen med byte av lås till portar, tvättrum, soprum och de första 50 dörrlåsen hemma hos brukare. Därefter får kommunen själv sköta utbytet av kvarvarande dörrlås. Även de personer som endast har trygghetslarm kommer få sina lås utbytta. All montering sker utan åverkan på dörrarna och både lås och montering är kostnadsfritt för fastighetsägare och brukare – Tibro kommun står för hela kostnaden.

Brukaren kommer precis som tidigare kunna använda sin vanliga nyckel till sin bostad. De nya låsen har nämligen två nyckelhål; ett för brukarens egna nyckel, och ett för vår personal.

Förbättrad arbetsmiljö och minskat klimatavtryck

Förändringen kommer förenkla arbetsdagen avsevärt för kommunens personal, samtidigt som det ökar tryggheten för brukarna. Helt nyckelfritt kommer det dock inte bli, men istället för att gå omkring med flera nycklar i en nyckelknippa så kommer personalen i fortsättningen bara behöva en enda nyckel som genom digital teknik fungerar i alla de lås man fått behörighet till. Personalen får alltså en egen personlig hemtjänstnyckel. Kommunen kommer inte längre hantera brukarnas egna nycklar. Det innebär också att personal ute på byn kan åka direkt till en brukare som larmar, istället för att först behöva åka till hemtjänstkontoret för att hämta nycklar. Har man inte behörighet till låset så kommer man inte få larmet. Minskat resande leder också till minskat klimatavtryck samtidigt som verksamheten blir effektivare.

Så fungerar personalens nya nycklar

Nyckeladministrationen är webbaserad, men nycklarna i sig kräver inte någon internetuppkoppling eller app för att fungera. Detta var ett krav från kommunens sida. Istället sitter all teknik i nyckeln, som drivs av ett litet batteri. Nyckeln ger ström till låsmekanismen. På bilden här ovanför ser man dörrlåset och personalen som håller i sin personliga nyckel.

Nya lås till läkemedelsskåp för ökad säkerhet

Kommunens läkemedelsskåp på boenden och hemma hos brukare kommer också förses med de nya låsen. Läkemedelshanteringen blir därför ännu mer säkrare än den är idag. Personal som fått särskild behörighet till läkemedelsskåpen öppnar skåpet med samma personliga nyckel som de använder för att öppna dörren in till brukarens bostad.

Så fort den personliga nyckeln används både i dörrar och läkemedelsskåp så görs en registrering i nyckelns digitala loggbok. Spårbarhet och tidsloggar skapar trygghet för personalen, brukaren och ansvariga.

Projektledare

Kommunens projektledare för införandet av nyckelfri hemtjänst är Linda Batshon Nilsson, som är IT-samordnare på socialförvaltningen. På bilden nedan ser vi Linda tillsammans med en demo på de nya dörrlåsen till höger, och ett nytt läkemedelsskåp till vänster. 

Det nya låssystemet är certifierat och godkänt enligt Svenska stöldskyddsföreningens (SSF) och försäkringsbolagens krav för lås.