Överklagande enligt kommunallagen
Besöksadress
Centrumgatan 17
Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00
Postadress
543 80 Tibro
Reglerna för överklagandet, som även kallas laglighetsprövning, finns i kapitel 13 i kommunallagen. Det är endast en prövning av om beslutet är lagligt. Någon prövning av om beslutet är lämpligt kan inte göras.
Alla kommuninvånare har rätt att överklaga kommunala beslut hos förvaltningsrätten. På samma sätt kan beslut som fattas av gemensamma nämnder överklagas av kommuninvånare i alla de samverkande kommunerna. Likaså får lagligheten av ett kommunalförbunds beslut överklagas av invånarna i de kommuner eller landsting som ingår i ett kommunalförbund samt av förbundsmedlemmarna.
Skriftligt överklagande
Överklagandet ska ske skriftligt och ange vilket beslut som överklagas och de omständigheter som man stöder sitt överklagande på. Överklagandet skickas direkt till förvaltningsrätten och ska ha inkommit inom tre veckor från att beslutsprotokollet anslogs på Tibro kommuns officiella anslagstavla.
Beslutets laglighet prövas
Förvaltningsrätten prövar överklagandet och beslutet kan upphävas om:
- beslutet inte har kommit till på lagligt sätt
- beslutet rör något som inte är en angelägenhet för kommunen eller regionen
- det organ som har fattat beslutet inte har haft rätt att göra det
- beslutet annars strider mot lag eller annan författning.
Felaktiga beslut kan upphävas
Förvaltningsrätten kan endast upphäva ett beslut som fattats på felaktiga grunder, men inte fatta något nytt istället. Vid prövningen av överklagandet får förvaltningsrätten inte beakta andra omständigheter än sådana som klaganden har hänvisat till före klagotidens utgång.
Effekten av ett upphävande är att det inte finns något beslut i ärendet längre. Har kommunen verkställt ett beslut som sedan upphävs är kommunen skyldig att så långt det är möjligt återställa det som gjorts.
Mer information finns på förvaltningsrätten i Jönköpings hemsida.
