Handläggning

Telefon
0504-18000

Telefontider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

E-post
kommun@tibro.se

Besöksadress
Centrumgatan 17

Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Postadress
543 80 Tibro

Här beskrivs hur handläggningen av ditt ärende till när du skickat det till plan- och byggavdelningen.

När din ansökan inkommit till plan- och byggavdelningen händer följande:

Mottagningsbevis

Inom en vecka får du ett brev/mail från oss med bekräftelse på att din ansökan har inkommit och registrerats. Om du som sökande inte är fastighetsägare, kommer denne också meddelas om att en ansökan kommit in.

Kompletta handlingar

Bygglovshandläggarna får ansökan inom en vecka. 

Handläggarna bedömer först om ansökan är komplett (det vill säga att ansökan innehåller alla handlingar som behövs) och om handlingarna är fackmannamässigt utförda. Om något saknas eller behöver förtydligas skickas ett föreläggande om komplettering.

Granskning av ansökan

När ansökan är komplett granskar handläggarna ärendet och ett beslut skickas till dig inom 10 veckor.

Granskningen innebär en kontroll om ansökan följer de bestämmelser som finns och om den uppfyller de allmänna kraven på utformning enligt plan- och bygglagen.

Om bestämmelserna och/eller kraven på utformningen inte uppfylls, kommer handläggaren att kontakta dig.

Yttranden från andra

I vissa fall får grannarna ge sina synpunkter på det som ska byggas, det kan handla om följande:

  • Ansökan avviker från gällande detaljplan.
  • Nybyggnad av hus eller en större tillbyggnad om fastigheten ligger utanför detaljplanerat område.

Plan- och byggavdelningen kontaktar då grannarna som får två veckor på sig att lämna sina synpunkter. Du får alltid möjlighet att ta del av och yttra dig över inkomna synpunkter innan beslut fattas.

Att grannarna godkänner en åtgärd räcker inte alltid för att du ska få lov, åtgärden måste också uppfylla kraven i plan- och bygglagen.