Så informerar kommunen vid kriser och allvarliga händelser

Mån-fre kl. 07.30-16.00

kommun@tibro.se

Centrumgatan 17

Mån-fre kl. 07.30-16.00

543 80 Tibro

Kontakter

Om en allvarlig händelse inträffar i kommunen kommer du alltid att hitta information här på webbplatsen om vad du behöver göra och vad kommunen gör. Vid behov kan du även få aktuell information via radio och andra medier, till exempel TV, tidningar och sociala medier.

Vid kriser och allvarliga händelser, så kallade extraordinära händelser, kan du också söka information via kommunens växel, telefon 0504-180 00. Vid större eller mer långvariga extraordinära händelser kan Tibro kommun upprätta en upplysningsscentral, dit du kan ringa om du har frågor.

Vid en extraordinär händelse kan du informeras på följande sätt:

• Genom att ett "Viktigt Meddelande till Allmänheten, VMA" sänds ut som en tjutande signal och via radio och/eller som ett rullande textmeddelande på TV. Du kan läsa mer om VMA på Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskaps, MSB:s hemsida.
  • Här på Tibro kommuns webbplats. Vid en större händelse kommer kommunens startsida att helt eller nästan helt användas för att informera om händelsen.
  • Via Sveriges Radio P4:s trafik- och serviceredaktion.
  • Via SOS Alarms krisinformationsnummer 113 13.
  • Vid elavbrott eller andra händelser när det är omöjligt att sända information via webb, radio eller TV kommer Tibro kommun att aktivera ett antal fysiska informationspunkter. På informationspunkterna sätts det upp anslagstavlor där du kan få aktuell information om en pågående händelse. Vid behov kan information även spridas via flygblad och/eller dörrknackning. Eventuellt kan även högtalarbilar användas.

Krisinformation.se - myndighetsinformation vid nationella kriser

Vid riksomfattande extraordinära händelser, till exempel en pandemi, en stor olycka eller en naturkatastrof, kan du även hitta information om händelsen och svenska myndigheters insatser på webbplatsen krisinformation.se, se länk i länklistan här nedanför.