Förvaltningsbesvär

Telefon
0504-18000

Telefontider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

E-post
kommun@tibro.se

Besöksadress
Centrumgatan 17

Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Postadress
543 80 Tibro

Reglerna om förvaltningsbesvär finns i förvaltningslagen. Den överprövande instansen, som vanligtvis är länsstyrelsen eller förvaltningsrätten, prövar såväl lagligheten som lämpligheten av beslutet.

Lämpligheten av ett beslut prövas inom de ramar som den tillämpade lagen ger. Den överprövande instansen kan både upphäva beslutet och komma fram till ett annat beslut.

Det är bara den som beslutet angår och som beslutet kan anses ha gått emot som kan överklaga ett beslut genom förvaltningsbesvär. Exempel på kommunala beslut som kan överklagas genom förvaltningsbesvär är beslut om bygglov eller försörjningsstöd.

Skriftligt överklagande

Överklagandet ska vara skriftligt. I överklagande måste du ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslutet som begärs. Skrivelsen ska ställas till den överprövande instansen, men ska lämnas in till den myndighet inom kommunen som har fattat beslutet.

Överklagandet ska ha inkommit till kommunen inom tre veckor från det att den som vill klaga fick del av beslutet. Om överklagandet har kommit in i rätt tid skickar kommunen det till den överprövande instansen. Bedömer kommunen att överklagandet har kommit in för sent fattar kommunen ett beslut om att avvisa överklagandet. Detta avvisningsbeslut kan överklagas på samma sätt som själva grundbeslutet.

Krav på information om överklaganderätt

Kommunen är skyldig att skicka med upplysningar om rätten att överklaga ett beslut till den som beslutet angår och den som beslutet kan anses ha gått emot. Detta kallas besvärshänvisning och där ska det framgå hur du överklagar och var du ska skicka ditt överklagande.