Ny hantering gällande arbetstidsregel i HR-systemen från 1 juni 2024

Telefon
0504-18000

Telefontider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

E-post
kommun@tibro.se

Besöksadress
Centrumgatan 17

Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Postadress
543 80 Tibro

Dator

4 juni 2024

HR/Personal

Från och med den 1 juni 2024 anges arbetstidsregeln, som delvis styr avlöningsform, övertid, beredskap och rätt till OB, i HR-portalen och inte längre i Medvind som tidigare.

En arbetstidsregel per anställning har förut registrerats i Medvind, av chef eller administratör. Arbetstidsregeln styr bland annat avlöningsform, övertid, beredskap och rätt till OB. Från och med den 1 juni anges arbetstidsregeln istället i HR-portalen, där har lönenheten större möjlighet att styra urvalet per avtal och på så sätt minskar risken för fel vid löneutbetalning.  

Arbetstidsregeln anger ni (chef eller administratör) i den nya fliken "Medvind" (se bild), vid nyanställningar i HR-portalen. Det har även tillkommit ett nytt ärende "Arbetstidsregel" som ni själva slutför i de fall en ny arbetstidsregel är aktuell för en av era medarbetare. 

imagentbxw.png

Arbetstidsregeln kommer även fortsättningsvis att vara synlig i Medvind, men inte redigeringsbar. Behöver arbetstidsregeln ändras, används ärendeformen ”Arbetstidsregel” i HR-portalen.

OBS! befintliga anställningar har arbetstidsregel angiven i Medvind och därför är rutan för arbetstidsregel i HR-portalen tom. Det är endast när ni vill ändra arbetstidsregeln som ni anger en ny i HR-portalen för befintliga anställda.

Vid frågor eller funderingar är ni välkomna att höra av er till servicedesklon@skovde.se alternativt skicka ett ärende via serviceportalen.