IT-support

Under två dagar i veckan kan du få IT-hjälp på plats i Tibro!

Kontakta Servicedesk IT när du har frågor eller problem gällande kommunens IT- och telefoni samt vid beställning av våra tjänster. För att vi ska kunna hjälpa dig med dina ärenden på ett bra och effektivt sätt, registrera (både felanmälan och frågor) och följ ditt ärende via Serviceportalen.

Telefon: 181 83

Telefontider helgfria vardagar:
Måndag-fredag 8-16. Lunch stängt kl: 12-12.30
Dag före helgdagoch afton 8-15. Klämdag 8-15

Supporttekniker bokas sedan april 2020. Bokad tekniker finns som regel på plats i Tibro
Tisdag 13-15, torsdag 9.30-11.30

Du hittar supportteknikerna via f d akutintaget till Närhälsan. 

Serviceportalen

En bra väg till supporten är Serviceportalen, där du kan lägga beställningar av olika tjänster och produkter. Om produkten inte finns att beställa genom Serviceportalen kan du skicka din beställning via e-post till helpdesk-best@skovde.se. Kom ihåg att ange ev användarnamn, telefonnummer, artikelnummer om det är känt, leveransadress och självfallet produktnamnet! Serviceportalen är även vägen till felanmälan och följa sitt ärende.

När du ringer helpdesk eller får besök av supporttekniker löses oftast enklare ärenden direkt. För mer avancerade ärenden kan din dator behöva lämnas in. Tekniker bestämmer då en tid med dig när din dator är klar för avhämtning. Du får ett ärende som mejlas till dig, ärendet är arbetsordern och en bekräftelse för dig på de åtgärder som utförs på din dator.

Skövde kommuns IT-support hjälper dig med:

  • Ominstallation
  • Lösenordsåterställning
  • Problem med program
  • Installation av nya program
  • Inkoppling av dator i kommunhus
  • Felanmälan vid hårdvarufel
  • Skapar ärende vid lång tidsåtgång och djupare felsökning
  • Mobiltelefoner och iPads

IT-supporten hjälper dig även med uppdatering av operativsystem och felanmälan vid hårdvarufel.

Mobiltelefonen och surfplattan

Tillsammans med dig aktiveras funktioner på mobiltelefonen eller surfplattan så att du kan läsa jobbets e-post. Genom IT-supporten kan du få en förevisning om hur du själv kopierar dina kontakter från gamla adressböcker.

Skrivare supporteras inte

Vad ingår inte i IT-supportens åtagande? Skrivare ingår inte! Problem med utskriftssystemet Safecom är en fråga för IT-supporten, men däremot inte krångel med själva skrivaren. I många fall finns serviceavtal på skrivaren och då kontaktar du leverantören, ofta brukar det framgå på skrivaren.

Många äldre skrivare saknar supportavtal. Du kontaktar då Ricoh IT-Partner Väst i Skövde, där får du hjälp. Ricoh fakturerar dig för sina insatser.

Ricoh IT-Partner Väst 0500-495990. kundservice@ricohitp.se. Verksamheten finns på Gustav Adolfsgata 57, SKÖVDE.

Om skrivaren är gammal bör du överväga en ny och då med serviceavtal.

Verksamhetssystemet

Får du problem med verksamhetssystemet är bästa starten en kontakt med systemansvarig, som finns i verksamheten.