IT-support

Under två dagar i veckan kan du få IT-hjälp på plats i Tibro! Oftast får du hjälp genom att ringa IT-supporten, som har nytt nummer från och med 2021-14-15.

Kontakta Servicedesk IT när du har frågor eller problem gällande kommunens IT- och telefoni samt vid beställning av tjänster. För att du ska få hjälp med dina ärenden på ett bra och effektivt sätt, registrera (både felanmälan och frågor) och följ ditt ärende via Serviceportalen.

Telefon 49 85 01 (0500 behövs inte om du ringer från tjänstetelefon).

Telefontider helgfria vardagar:
Måndag-fredag 8-12, 12.30-16
Dag före helgdag, afton och klämdag 8-15
Vecka 25-33 och mellan jul och nyår 8-12, 13-16

IT-akuten i Tibro

Supporttekniker bokas sedan april 2020. Bokad tekniker finns som regel på plats i Tibro
tisdag 13-15, torsdag 9.30-11.30 eller på överenskommen tid. IT-akuten finns vid f d akutintaget till Närhälsan. 

Serviceportalen

En bra väg till supporten är Serviceportalen, där du kan lägga beställningar av olika tjänster och produkter. Om produkten inte finns att beställa genom Serviceportalen kan du skicka din beställning via e-post till helpdesk-best@skovde.se. Kom ihåg att ange ev användarnamn, telefonnummer, artikelnummer om det är känt, leveransadress och självfallet produktnamnet! Serviceportalen är även vägen till felanmälan och följa sitt ärende.

När du ringer helpdesk eller får besök av supporttekniker löses oftast enklare ärenden direkt. För mer avancerade ärenden kan din dator behöva lämnas in. Tekniker bestämmer då en tid med dig när din dator är klar för avhämtning. Du får ett ärende som mejlas till dig, ärendet är arbetsordern och en bekräftelse för dig på de åtgärder som utförs på din dator.

Skövde kommuns IT-support hjälper dig med:

  • Ominstallation
  • Lösenordsåterställning
  • Problem med program
  • Installation av nya program
  • Inkoppling av dator i kommunhus
  • Felanmälan vid hårdvarufel
  • Skapar ärende vid lång tidsåtgång och djupare felsökning
  • Mobiltelefoner och iPads

IT-supporten hjälper dig även med uppdatering av operativsystem och felanmälan vid hårdvarufel.

Mobiltelefonen och surfplattan

Tillsammans med dig aktiveras funktioner på mobiltelefonen eller surfplattan så att du kan läsa jobbets e-post. Genom IT-supporten kan du få en förevisning om hur du själv kopierar dina kontakter från gamla adressböcker.

Skrivare supporteras inte

Vad ingår inte i IT-supportens åtagande? Skrivare ingår inte! Problem med utskriftssystemet Safecom är en fråga för IT-supporten, men däremot inte krångel med själva skrivaren. I många fall finns serviceavtal på skrivaren och då kontaktar du leverantören, ofta brukar det framgå på skrivaren.

Många äldre skrivare saknar supportavtal. Du kontaktar då Ricoh IT-Partner Väst i Skövde, där får du hjälp. Ricoh fakturerar dig för sina insatser.

Ricoh IT-Partner Väst 0500-495990. kundservice@ricohitp.se. Verksamheten finns på Gustav Adolfsgata 57, SKÖVDE.

Om skrivaren är gammal bör du överväga en ny och då med serviceavtal.

Teknik i möteslokaler

IT-supporten har inte ansvar för supporten i möteslokalerna. Är du osäker, var där i god tid, gärna nån dag i förväg. Fem i tolv är det svårt att ta hjälp, bäst är en kollega som du vet trivs med tekniken. De tekniska installationerna varierar något när det gäller förutsättningar och användning. I Bonaren och Bildhuggaren är tekniken likartad. Tapetsören har en variant på Bonaren/Bildhuggaren genom att där finns två speglade skärmar på långsidorna. Svarvaren skiljer sig genom att storbildsskärmen sätts på genom fjärrkontroll där det är lång fördröjning mellan knapptryck och resultat på skärmen. En del hinner trycka en andra gång innan skärmen aktiverats och då stängs den av direkt.

Tekniktips i Svarvaren (PDF).

Verksamhetssystem

Får du problem med verksamhetssystemet är bästa starten en kontakt med systemansvarig, som finns i verksamheten. Enda undantaget är personalsystemen Medvind och HR-portalen där support ges via IT-supporten.