IT-support

Under två dagar i veckan kan du få IT-hjälp på plats i Tibro!

Besök IT-akuten när du behöver träffa supporttekniker, som finns på plats i kommunhuset i Tibro:

Tisdag 13-15
Torsdag 9.30-11.30

Du hittar IT-akuten via f d akutintaget till Närhälsan. Du är även välkommen att besöka IT-akuten i stadshuset i Skövde måndag-torsdag 7.30-16.30, fredag 7.30-16. 

IT-helpdesk Tibro anknytning 181 83, servicedesk-it@skovde.se 

Sommaren 2020: Under veckorna 29-32 kan du endast besöka IT-akuten efter tidsbokning och tider som kan bokas är torsdagar kl 9.30-11.30. Har du inte ringt och bokat tid finns troligen ingen supporttekniker på plats. IT-akuten i Skövde är lunchstängt kl 12-13 veckorna 25-33.

En bra väg till supporten är Serviceportalen, där du kan lägga beställningar av olika tjänster och produkter. Om produkten inte finns att beställa genom Serviceportalen kan du skicka din beställning via e-post till helpdesk-best@skovde.se. Kom ihåg att ange ev användarnamn, telefonnummer, artikelnummer om det är känt, leveransadress och självfallet produktnamnet! Serviceportalen är även vägen till felanmälan och följa sitt ärende.

När du ringer helpdesk eller besöker IT-akuten löses oftast enklare ärenden direkt. För mer avancerade ärenden kan din dator behöva lämnas in till IT-akuten. Tekniker bestämmer då en tid med dig när din dator är klar för avhämtning. Du får ett ärende som mejlas till dig, ärendet är arbetsordern och en bekräftelse för dig på de åtgärder som utförs på din dator.

Skövde kommuns IT-support hjälper dig med:

  • Ominstallation
  • Lösenordsåterställning
  • Problem med program
  • Installation av nya program
  • Inkoppling av dator i kommunhus
  • Felanmälan vid hårdvarufel
  • Skapar ärende vid lång tidsåtgång och djupare felsökning
  • Mobiltelefoner och iPads

Tillsammans med dig aktiveras funktioner på mobiltelefonen eller surfplattan så att du kan läsa jobbets e-post. Genom IT-supporten kan du få en förevisning om hur du själv kopierar dina kontakter från gamla adressböcker.

IT-supporten hjälper dig även med uppdatering av operativsystem och felanmälan vid hårdvarufel.

Vad ingår inte i IT-supportens åtagande? Skrivare ingår inte! Problem med utskriftssystemet Safecom är en fråga för IT-supporten, men däremot inte krångel med själva skrivaren. I många fall finns serviceavtal på skrivaren och då kontaktar du leverantören, ofta brukar det framgå på skrivaren. Många äldre skrivare saknar supportavtal. Kanske kan leverantören mot betalning göra en utryckning, kanske kan du åtgärda problemet själv. Men om skrivaren är gammal bör du överväga en ny och då med serviceavtal.

Får du problem med verksamhetssystemet är bästa starten en kontakt med systemansvarig, som finns i verksamheten.