Annonsering

Telefon
0504-18000

Telefontider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Besöksadress
Centrumgatan 17

Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Postadress
543 80 Tibro

Kontakter

Alla Tibro kommuns annonser ska utformas enligt riktlinjerna i den grafiska profilen. I alla annonser ska avsändarinformation och Tibrologotype placeras längst ner i högra hörnet och T-symbolen och en rubrik överst i annonsen i ett block med en Tibrofärg.

Kommunens tryckta annonser ska alltid ha en sidtopp i form av ett fält med en av Tibros färger alternativt en grå bottenplatta (50 procent grå, i svartvita annonser). Dessutom ska T-symbolen, en vägledande rubrik, en av Tibrologgorna och avsändarinformation, det vill säga namnet Tibro kommun och kontaktinformation alltid finnas med i annonserna. Undantaget är T-symbolen, som inte används i kommunens platsannonser. Typsnittet Akagi Pro används genomgående.

Å-formen, som är en del av Tibro kommuns grafiska uttryck, får användas på ett kreativt sätt. Den placeras på olika platser i annonsen beroende på storlek och budskap. Den kan tas bort i små annonser på grund av utrymmesbrist.

Inspirerande bilder och Tibrologgan

I digitala annonser - som kan vara både bilder och filmer - ska den rektangulära Tibrologgan alltid vara placerad i övre högra hörnet.

Typsnittet Akagi ska användas i bildannonser och när så är möjligt, även i filmannonser. När detta typsnitt inte finns tillgängligt används ett neutralt typsnitt, en så kallad sans serif utan "fötter"/klackar, till exempel Helvetica, Arial eller Open sans.

Var noga med att välja bilder och filmklipp som ger en positiv bild av Tibro som ort eller kommun, bilder som sänder ut signaler som ligger i linje med vår värdegrund som sammanfattas med orden omtanke, självtillit, samverkan och handlingskraft.

Detaljinstruktioner i den grafiska manualen - och annonsmallar

Detaljerad information om hur olika typer av annonser ska utformas hittar du i kommunens grafiska manual. Här finns även bilder som tydligt visar var olika grafiska element ska placeras. 

Det finns mallar i InDesign, som kan användas vid annonsutformning. Om du har tillgång till det layoutprogrammet kan du hämta annonsmallarna på Tibros gemensamma server, via sökvägen H:\TIBRO\Grafisk profil - mallar, presentationsmaterial och manualer\Grafiska mallar\Annonser.

Exempel på digitala annonser kommer att finnas med i den uppdaterade grafiska manualen, som planeras bli färdig under första halvåret 2022.

Annonsproduktion

Tidningsannonser

Tibro kommuns kommunikatörer hjälper gärna till med utformningen av annonser, om du inte är "ute i sista minuten". Kontakta gärna kommunikationsenheten 2 veckor före publicering. Skaraborgs Allehanda har också tillgång till annonsmallarna och kan hjälpa till med utformningen vid behov.

Om du anser att det finns behov av att frångå riktlinjerna för utformning av annonser ska den alternativa utformningen godkännas av Tibro kommuns kommunikationsstrateg Christina Froh före tryck.Har du frågor gällande utformning av annonser, kontakta henne, se kontaktuppgifter överst till höger.

Digitala annonser

Vid önskemål om digital annonsering kontakta kommunikationsenheten om det gäller en verksamhetsannons och HR-enheten om det gäller en platsannons.

Den här typen av annonser tas fram i samverkan mellan berörd enhet och kommunikationsenheten och/eller HR-enheten. Se till att vara ute i god tid även när du vill annonsera lokalt, gärna två veckor före planerad publicering. Det kan ta tid att få fram inspirerande bilder och filmklipp och att redigera film.