Värderingsövningar

Telefon
0504-18000

Telefontider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

E-post
kommun@tibro.se

Besöksadress
Centrumgatan 17

Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Postadress
543 80 Tibro

background color

Värderingsövningar är ett verktyg som är ögonöppnande då deltagarna själva är aktiva. När man gör praktiska övningar tillsammans stärks också gruppen i sin gruppkänsla. Detta är särskilt viktigt i frågor som rör värdegrund och diskriminering.

Nedan följer fem olika värderingsövningar samt en utvärderingsövning av arbetsplatsen/föreningen. Övningarna utförs i helgrupp men kan även anpassas till mindre grupper. Övningarna tar upp likande frågor men utförs med olika metoder. Detta är för att varje grupp ska kunna välja en metod som passar just dem.

Tänk på att läsa igenom övningen noga innan den genomförs. Detta bör göras både med ett etiskt och praktiskt perspektiv. Behövs något material? Passar lokalen? Är gruppens storlek lagom eller ska vi dela upp oss? Riskerar någon att hamna i en utsatt situation? Det är ledarens ansvar att vara väl insatt i övningen innan genomförande. Samtliga övningarna kan genomföras i valfri ordning.

 

  • Isberget

    Syftet med Isberget är att få deltagarna att reflektera över sina egna förväntningar/fördomar som baseras på en persons yttre.

  • Heta stolen

    Syftet med Heta stolen är att få deltagarna att ta ställning och bli medvetna om deras egna åsikter.

  • Termometern

    Syftet med Termometern är att få deltagarna att ta ställning och bli medvetna om deras egna åsikter.

  • Osynliga fördelar

    Syftet med Osynliga fördelar är att öka medvetenheten kring olika privilegier i samhället.

  • Hela havet stormar med mångfaldstema

    Syftet med Hela havet stormar är att få gruppen att börja tänka till om människors olika villkor. Genom att medvetet skapa orättvisa regler för deltagarna väcks en diskussion kring hur olika samhällsgruppers olikartade livsvillkor.

  • Utvärdera den egna arbetsplatsen

    Syftet med övningen är att synliggöra värdegrundsarbete och arbetsmiljön.