Rapport från kommunledningen

Telefon
0504-18000

Telefontider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

E-post
kommun@tibro.se

Besöksadress
Centrumgatan 17

Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Postadress
543 80 Tibro

Strategiska mål.

13 september 2024

Kommunnyheter

Förra veckan genomfördes kommunens andra ledningsgruppsmöte för hösten, ett möte som till stor del handlade om det fortsatta arbetet med kommunens budget inför de kommande åren och det nuvarande ansträngda ekonomiska läget.

Delårsrapporten för 2024 visar på fortsatt stora underskott, i flera verksamheter och förvaltningar ser läget sämre ut än innan sommaren. De största ekonomiska utmaningarna ligger just nu inom samhällsbyggnad- och socialförvaltningen som visar stora underskott i sina prognoser för året. Ledningsgruppen diskuterade arbetet framåt för att nå en budget i balans. Mycket bra arbete görs redan nu men mer behöver göras eftersom kommunen är i ett allvarligt ekonomiskt läge. 

Nytt rollstyrt intranät

Ledningsgruppen fick en dragning av arbetet med det nya intranätet som går framåt. Lansering sker den 1 oktober, vilket vi ser fram emot. Kommunen kommer att få ett nytt modernt intranät där alla medarbetare kommer få information baserat på vilken roll man har och ha lätt åtkomst till de system och verktyg man behöver för sitt arbete.

I samband med införandet av ett nytt intranät har en översyn gjorts av hur den interna kommunikationen ska fungera och ledningsgruppen ställde sig bakom förslaget vilket kommer innebära förändringar i hur vi kommunicerar internt, mer om det kommer senare.

Kraftsamling kring digitalisering

Därutöver informerades ledningsgruppen om SKR:s nationella digitaliseringsinitiativ som innebär att SKR kraftsamlar kring några fokusområden bland annat säker digital kommunikation och digital post.  

Vi har sagt det förr men det tål att upprepas - digitalisering är en mycket viktig fråga för oss och i år har vi tagit stora kliv i vår fortsatta resa.

Vi har rekryterat en digitaliseringskoordinator och kommunen har påbörjat förändringsarbetet i våra verksamheter. Allt detta syftar till att underlätta både för våra kommuninvånare och att vi ska få en mer effektiv verksamhet. Vi ska helt enkelt lägga tid på det som är värdefullt för våra kunder, brukare och medborgare och om vi då kan få bort mycket av det pappersadministrativa arbetet har vi kommit en bra bit på vägen. Några exempel på förändringar vi nu gör är att införa digitala anställningsavtal och mycket vanlig post ska i framtiden istället skickas digitalt. Det är en viktig och spännande resa vi har framför oss, en resa som också måste hanteras på ett säkert sätt och det arbetet lägger vi också stort fokus på.

Närmare samarbete med Skövde

Kommunens ledningsgrupp har också i veckan träffat Skövdes motsvarighet för att prata samverkan och gemensamma utmaningar. “Vi bryter ny mark i samverkan mellan Tibro-Skövde” inledde Skövdes kommundirektör det mötet. Ledningsgruppen lämnade det mötet med en väldigt positiv känsla och flera nya uppslag kring saker där vi kan dra nytta av varandra.

Kommunchef Gustav Olofsson & Tibro kommuns ledningsgrupp