Nytt projekt ska förbättra chefernas förutsättningar och bidra till bra och hållbar arbetsmiljö

Telefon
0504-18000

Telefontider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

E-post
kommun@tibro.se

Besöksadress
Centrumgatan 17

Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Postadress
543 80 Tibro

Kontakter

20 augusti 2024

Kommunnyheter, HR/Personal, Tillväxt och utveckling

Hur bra förutsättningar har cheferna i Tibro kommun för att göra ett bra jobb? Det ska kartläggas inom ramen för utvecklingsprojektet Chefers förutsättningar, som pågår fram till i april nästa år. Målet med projektet är att förbättra chefernas arbetsmiljö och se till att de har så goda förutsättningar som möjligt att leda och utveckla sina verksamheter tillsammans med medarbetarna.

Chefers förutsättningar är ett kommunövergripande projekt som startade i maj i år. Projektet förväntas bidra till en väl fungerande organisation med goda organisatoriska förutsättningar, där cheferna mår bra och kan bedriva sitt arbete på ett sätt som gynnar kommunens medarbetare och verksamheter och bidrar till att kommunen kan leverera service av god kvalitet till medborgare, företag och föreningsliv.

En bärande tanke bakom satsningen är att Tibro kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med så goda förutsättningar som möjligt att behålla och rekrytera chefer och medarbetare.

Samsyn kring chefers uppdrag

Ett av målen med projektet är att öka kunskapen om olika typer av organisatoriska förutsättningar för ledarskap hos ledande chefer och politiker i Tibro kommun och skapa en samsyn kring chefernas uppdrag och roller. Det är viktigt för att kommunens chefer och medarbetare ska kunna utveckla kommunen på ett långsiktigt och hållbart sätt tillsammans. 

I veckan deltog därför kommunchefen, förvaltningscheferna, cheferna för stödfunktionerna HR, ekonomi, kommunikation och administration samt politikerna i kommunstyrelsens och nämndernas arbetsutskott i en workshop där de fick ta del av vad forskningen säger om chefers förutsättningar och reflektera över de synsätt och utvecklingsbehov som finns i den kommunala organisationen. Den workshopen kommer att följas av flera.

Kartläggning och handlingsplan

Vid sidan av den kunskapshöjande delen av projektet genomförs en kartläggning av hur de organisatoriska förutsättningarna för kommunens verksamhetsnära chefer ser ut. Det sker genom enkäter, loggböcker, djupintervjuer och workshops. 

När kartläggningen är genomförd görs en analys av chefernas organisatoriska förutsättningar och hinder. Med den som grund tas sedan en handlingsplan fram för att åtgärda och följa upp de identifierade utvecklingsområdena.

Suntarbetsliv - samverkan för bättre arbetsmiljö

Projektet Chefers förutsättningar har fått stöd från den ideella föreningen Suntarbetsliv och använder sig av verktyget Chefoskopet, som är baserat på forskning om chefers arbetsmiljö.

Suntarbetsliv drivs gemensamt av de fackliga organisationerna och arbetsgivarorganisationerna SKR och Sobona. Föreningens uppdrag är att samla in kunskaper om förebyggande, hälsofrämjande och rehabiliterande insatser inom arbetsmiljöområdet och att göra denna kunskap tillgänglig och användbar på arbetsplatserna inom kommuner, regioner och kommunala företag.