Bilpool

Telefon
0504-18000

E-post
receptionen@tibro.se

Öppettider
Mån-Tor 8.00-16.00
Lunchstängt 12.00-13.00
Fre 8.00-13.00

Postadress
Centrumgatan 17, 543 80 Tibro

Kontakter

Tibro kommun har en bilpool som består av en elbil, vilken kan bokas av registrerad användare.

Boka bil i bilpoolen

Systemet Portify Fleet Intelligence används för att boka bilen. Inför första bokningen måste du registreras som förare i systemet. Liselotte Ekman registrerar dig som förare (förmiddagar). Registrering måste ske minst ett dygn före första bokningen. För registrering krävs namn, e-postadress, mobilnummer och YY-kod. Första gången du loggar in via dator eller app registrerar du själv ett lösenord.

Du kan boka bil på två sätt:

Appen Portify Go hittar du via App Store (iPhone) eller Google play (Android).

Det är blivande förare som bokar poolbilen. Du inte kan avboka en påbörjad bokning. 

Nyckeln hämtas och lämnas i nyckelskåp vid personalingången hörnet Centrumgatan/Allén.

Bilens registreringsnummer är LLB11H.

Pinkod krävs för inloggning i nyckelskåpet. Pinkoden skickas till dig i ett bekräftelsemail om du bokat genom datorn. Har du bokat genom appen visas pinkoden både i bekräftelsemail och i appens Mina bokningar. För att öppna nyckelskåpet krävs både pinkod och att du blåser godkänt i alkolåset som sitter monterat bredvid skåpet. Du blåser ca 5-6 cm från munstycket. Det krävs en kraftfull men kort utblåsning på ca 2 sekunder. Du behöver inte blåsa till det piper. Du har tre försök på dig att blåsa godkänt. Underkända blåsningar rapporteras till närmaste chef.

Laddkabel

Laddkabeln är kostsam och stöldbegärlig. Du kopplar därför loss kabeln och lägger i bilen när du åker iväg.

Parkeringsruta, laddstolpe och laddning

Avslutad poolbil parkeras på sin plats 410 på kommunhusets parkeringen, Allén 9, Tibro. Parkerad bil ansluts till laddstolpen. Du låser bilen efter anslutning av laddkabeln eftersom billåsningen även låser fast kabeln. Den svarta runda plastagg som sitter tillsammans med bilnyckeln i nyckelringen, används för att aktivera laddningen i laddstolpen. När laddstolpen slagit om från grönt till blått så är laddningen påbörjad. Det kan ta några sekunder innan det slår om till blått.
Bilnyckeln sätter du tillbaka på samma plats i nyckelskåpet, dvs på plats 1. För att hänga tillbaka bilnyckeln i skåpet använder du samma pinkod som när du hämtade nyckeln.

Vid eventuella fordonsskador

I bilen finns en pärm som innehåller blankett för skadeanmälan. Vid eventuell skada ska en skadeanmälan fyllas i och omgående skickas eller lämnas till kommunverkstaden, Christina Svensson, Verkstadsvägen 4, Skövde.

Det är viktigt att skador anmäls eftersom det ökar kommunens möjligheter att få ersättning via försäkringsbolaget.

Kostnad och debitering för bilhyra

85 kr/h, max 450 kr/dygn. Om inte fordonet hämtas ut inom 30 minuter från starttid förfaller bokning och fordonet blir bokningsbart igen. Ej uthämtad bil eller ej avbokat fordon debiteras fast dagskostnad på 450 kr/tillfälle oavsett tid. När du avslutat poolbilen ska nyckeln återföras till nyckelskåpet, på samma plats där du hämtade den. Du debiteras heldag för kvarglömd nyckel. Finns inte nyckeln i nyckelskåpet kan ingen annan använda bilen.

Förarens ansvar

  • Föraren - den som bokat - är ansvarig för att bilen återlämnas i samma fina skick som när den hämtades!
    Bilen parkeras i parkeringsruta 410 vid kommunhusets parkering.
  • Föraren ansvarar för ev fortkörningsavgifter.
  • Föraren ansvarar även för ev felparkeringsavgifter.

Om någonting inträffar

Om du skulle bli stående under färd, om du behöver assistans, så ringer du Hyundai Assistans 0771-648010. Denna information finns även i bilen.

Mer om fordonet

Bilpoolen består av en elbil av modell Hyundai Kona 39,2KWh. Registreringsnummer LLB11H. Räckvidden för en laddad bil är upp till 305 km.  Räkna med max 200 km kalla vinterdagar, även om bilarna talar om att räckvidden är längre. Poolbilarna hyrs till självkostnadspris. Bilarna har digital GPS-styrd körjournal. En urladdad bil återladdas på fyra timmar.

Bilen är programmerad att vara uppvärmd till 20 grader med avfrostad framruta varje vardagsmorgon klockan 07.00. 

Instruktioner för utskrift (PDF).

Frågor & svar

Jag får inte loss elkabeln från bilen.
Prova att stänga och öppna bildörrarna igen. Kabeln ska lossna när dörrarna öppnas.

Hur kommer jag in i nyckelskåpet när jag ska hänga tillbaka nyckeln?
Du använder samma pinkod som när du hämtade nyckeln.

Det står i instruktionen att jag inte kan avboka en bokning.
Du kan inte avboka en påbörjad bokning. Om du inte avser använda bokad bil måste du alltså göra det innan bokningen blir aktiv, i annat fall kommer du att debiteras för bokningen.

Varför måste jag ta med laddkabeln när jag åker iväg?
Laddkabeln är kostsam och stöldbegärlig. När laddkabeln är ansluten till bilen och bildörrarna är låsta är även kabeln fastlåst. Vi har ännu ingen lösning på hur kabeln kan låsas fast i stolpen.

Var tankar jag el om jag skulle behöva det på annan ort?
Det får du ta reda på själv. Är tankningen förenad med en kostnad får du göra ett utlägg och spara kvittot som du senare lämnar till ekonomisupporten.

Kontakt

Har du frågor eller synpunkter gällande