IT-support

IT-supporten når du via serviceportalen eller genom att ringa kortnumret 8501 (0500-49 85 01).

Kontakta Servicedesk IT när du har frågor eller problem gällande kommunens IT- och telefoni samt vid beställning av tjänster. För att du ska få hjälp med dina ärenden på ett bra och effektivt sätt, registrera (både felanmälan och frågor) och följ ditt ärende via Serviceportalen

Via serviceportalen kan du också chatta med Servicedesk IT. Chatten fungerar som ett komplement till eller kan användas i stället för ett telefonsamtal eller för att lägga ett ärende i Serviceportalen. Du kommer då att hamna i samma kö som om du ringer in, men förhoppningsvis kan du få hjälp snabbare och ge dig en utökad service för enkla och snabba frågor.

Du hittar chatten via Serviceportalen > Support & Rådgivning > Chatta med Servicedesk IT

IT-akuten

Du kan boka tid med en tekniker på plats i hos IT-akuten i Tibro (kommunhuset, ingång Allén 9). Bokad tekniker utför som regel sina uppgifter i Tibro tisdag eftermiddag och torsdag förmiddag. Du kan också besöka IT-akuten i Skövde Stadshus och då är öppettiderna samma som Servicedesk IT.

Lånedator

Skövde IT har ett begränsat antal lånedatorer för dig som har din dator inne för reparation. Barn och utbildning har också lånedatorer för sina verksamheter, som kan kontakta förvaltningens IT-samordnare.

Mobiltelefonen och surfplattan

Tillsammans med dig aktiveras funktioner på mobiltelefonen eller surfplattan så att du kan läsa jobbets e-post. Genom IT-supporten kan du få en förevisning om hur du själv kopierar dina kontakter från gamla adressböcker.

Skrivare

Problem med utskriftssystemet Safecom är en fråga för IT-supporten, men däremot inte krångel med själva skrivaren eftersom det i många fall finns serviceavtal på skrivaren och då kontaktar du leverantören själv, ofta brukar det framgå på skrivaren.

Många äldre skrivare saknar supportavtal. Du kontaktar då Ricoh IT-Partner Väst i Skövde, där får du hjälp. Ricoh fakturerar dig för sina insatser.

Ricoh IT-Partner Väst 0500-495990. kundservice@ricohitp.se. Verksamheten finns på Gustav Adolfsgata 57, SKÖVDE.

Om skrivaren är gammal bör du överväga en ny och då med serviceavtal.

Teknik i möteslokaler

Krångar mötesrumsreknikniken ringer du IT-supporten! Kommunen har avtal med Nodlo, men det är en kontakt som går via IT-supporten. Är du mötesledare och osäker på utrustningen blir du din egen support genom att du besöker lokalen i god tid i förväg. Söker du support "en minut i tolv" finns ingen hjälp att få.

Verksamhetssystem

Får du problem med verksamhetssystemet är bästa starten en kontakt med systemansvarig, som finns i verksamheten. Enda undantaget är personalsystemen Medvind och HR-portalen där support ges via IT-supporten.