Tibro kommun börjar skicka fakturor till digitala brevlådor

Telefon
0504-18000

Telefontider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Besöksadress
Centrumgatan 17

Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Postadress
543 80 Tibro

4 november 2021

Kommun och politik

Från och med december börjar Tibro kommun skicka fakturor till digitala brevlådor som exempelvis Kivra och Min Myndighetspost. Om du får din faktura i pappersformat och är ansluten till en digital brevlåda kommer din faktura komma till den, om du inte aktivt ändrar det. Har du ingen digital brevlåda så kommer du att få dina fakturor på samma sätt som tidigare.

Du som i nuläget får fakturor i pappersformat från Tibro kommun och önskar få det även fortsättningsvis behöver själv ställa in detta i din digitala brevlådetjänst.

För dig som är ansluten till e-faktura så kommer fakturan även fortsättningsvis komma till din internetbank. Om du betalar via autogiro och har en digital brevlåda kommer du att få kommande aviseringar via den, men betalningarna dras som vanligt från ditt bankkonto.

Vad är en digital brevlåda?

Med en digital brevlåda får du post från myndigheter och kommuner digitalt istället för på papper. Den digitala brevlådan tar du del av via webben eller mobilapp. Du loggar in med hjälp av bank-ID. Det kostar inget att ha en digital brevlåda.

Genom en digital brevlåda tar du emot din post på ett säkert, miljövänligt och snabbt sätt. Digitala utskick minskar mängden papper, transporter och pengar för porto. Det går också snabbare för dig att få dina fakturor och du kommer åt din post via din digitala brevlåda när som helst. Det ger dessutom säkrare fakturaleveranser, eftersom du loggar in med bank-ID för att ta del av din faktura.

Läs mer om digital brevlåda hos Skatteverket:

Hur vet jag om jag har en digital brevlåda?

Du kan logga in på Mina sidor hos Skatteverket för att se om du är ansluten till en digital brevlåda, www.skatteverket.se.

Har ni frågor är ni välkomna att kontakta oss på ekonomienheten.

Telefon: 0504-18114
Mail: ekonomi@tibro.se