Avbokning av hemvårdsinsatser- vad gäller?

Telefon
0504-18000

Telefontider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Besöksadress
Centrumgatan 17

Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Postadress
543 80 Tibro

20 mars 2020

Omsorg och stöd, Corona

Socialtjänsten är tacksam för att ni aktivt tar ställning till vilka insatser som är nödvändiga i den situation vi nu befinner oss. Vi är måna om er men också om våra medarbetares hälsa.  

Socialtjänsten har uppmärksammat att flera vårdtagare avbokar sina insatser och följer myndigheternas råd för att minska smittspridning av Coronaviruset, Covid -19. Nedan finns information om hur du går tillväga för att avboka en insats och hur det kommer regleras ekonomiskt.

Vad gäller vid avbokad insats under tiden med pandemi?

  1. Vid en avbokning av insats i högst två månader, vänligen kontakta hemvården: Inga-Lill Dahlman, telefon 0504-183 75.  
    Insatsen läggs vilande i vårt planeringssystem under den period du önskar.
  2. Du betalar inte för insatsen under den period som insatsen ligger vilande.
  3. Insatsen debiteras alltid månaden efter utförd insats och därför regleras den indragna insatsen efterkommande månad.
  4. Avboka din insats helst en vecka före att insatsen ska ske. Detta för att vi ska kunna göra en bättre personalplanering och ge våra medarbetare en bättre arbetsmiljö.

Vill du avboka din insats under längre period?

Om du önskar avboka en insats för en period som är längre än 2 månader, så ringer du din handläggare som avslutar insatsen. Du når handläggaren via kommunens växel, 0504-180 00. Om du längre fram anser att du är i behov av insatsen igen, så ansöker du om detta i vanlig ordning.

Vid frågor och funderingar, vänligen kontakta Inga-Lill Dahlman på 0504-183 75.