Ansökan

Äldre som inte klarar av att tillgodose sina behov själva kan ansöka om att få de vård- och omsorgsinsatser de behöver av kommunen.

Enligt socialtjänstlagen har den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt rätt till bistånd, det vill säga olika former av stöd och hjälp.

Biståndet ska utformas på ett sätt som:

  • gör att den berörda personen kan leva på en skälig levnadsnivå
  • stärker den berörda personens möjligheter att leva ett självständigt liv.

Kommunen har det yttersta ansvaret för att de som bor och vistas där får den hjälp och stöd de behöver.

Alla insatser är frivilliga och en ansökan måste först göras.

Ansökan

En ansökan kan vara skriftlig eller muntlig och ska göras till äldreomsorgens myndighetshandläggare. Se kontaktuppgifter i menyn till höger.

Utredning

För att utreda behovet av hjälp gör myndighetshandläggaren ett hembesök.

Under mötet får du berätta:

  • varför du söker hjälp
  • vad du klarar och inte klarar i den dagliga livsföringen
  • hur ditt sociala nätverk ser ut
  • om din hälsosituation.

Myndighetshandläggaren kan behöva kompletterande uppgifter från hälso- och sjukvårdspersonal, till exempel en sjuksköterska eller en arbetsterapeut, eller information från övrig personal i äldreomsorgen, om du redan är beviljad vissa insatser. 

Vårdplanering efter sjukhusvård

I samband med sjukhusvård kan sjukhuset kontakta kommunens äldreomsorg om det finns behov av nya eller förändrade insatser efter sjukhusvistelsen. I dessa fall sker en vårdplanering, som vanligtvis äger rum på sjukhuset. Vid vårdplanering närvarar den enskilde och eventuellt anhörig, myndighetshandläggare och kommunens hälso- och sjukvårdspersonal samt sjukvårdspersonal från avdelningen.

Myndighetshandläggaren gör en samlad bedömning av utredningsinformationen och en individuell prövning sker enligt Socialtjänstlagen.

Beslut

Ett beslut fattas utifrån den individuella prövning som skett och i beslutet framkommer vilket stöd som har beviljats och omfattningen på det. Beslutet skickas till dig per post.

Avslag

Om du inte har rätt till den sökta insatsen kommer du få ett skriftligt beslut om avslag. Med det skriftliga beslutet följer information om hur du överklagar. 

Skäl för avslag kan vara att hjälpen kan tillgodoses på annat sätt eller att ansökan gäller hjälpinsatser som är mer omfattande än vad du har rätt till enligt Socialtjänstlagen.

Överklagan

Om du inte är nöjd med ditt beslut eller har fått ett avslag kan du överklaga beslutet.

För att överklagandet ska kunna prövas ska det ha inkommit till kommunens myndighetshandläggare senast tre veckor efter du fått beslutet. Om beslutet inte ändras på det sätt som du har begärt är kommunen skyldig att skicka din överklagan till Förvaltningsrätten.

Om du önskar hjälp med din överklagan kan du vända dig till den myndighetshandläggare som fattat beslutet. 

Verkställighet

Information om de insatser som du har fått beviljade lämnas till den personal som ska utföra dem. Personalen kommer sedan kontakta dig för att planera insatsen och upprätta en genomförandeplan.

Genomförandeplanen tas fram av personalen tillsammans med dig eller en företrädare, exempelvis en anhörig. I genomförandeplanen beskrivs det praktiska genomförandet av beviljade insatser och målsättningen med dem. Genomförandeplanen tydliggör för både dig och för personalen vad som ska göras, vem som ska göra vad samt när och hur det ska göras.

Omprövning av beslut

Om ditt hjälpbehov förändras kan myndighetshandläggaren ompröva beslutet. Det kan innebära ändrade hjälpinsatser eller att insatserna ökar eller minskar i omfattning.

Även om förhållandena inte har förändrats omprövas beslutet normalt en gång per år. I vissa fall sker omprövning oftare.

Sidansvarig: Hanna Nellvén Publicerad: 2017-01-25 Skriv ut

Kontaktinformation

Ewa Johansson Myndighetshandläggare Skicka e-post till Ewa Tel: 18335

Marita Jalonen Myndighetshandläggare Skicka e-post till Marita Tel: 18311

Hanna Nellvén Enhetschef Skicka e-post till Hanna Tel: 18289

Annie Bergman Myndighetshandläggare Skicka e-post till Annie Tel: 18439

LSS-/SOL-handläggare

Telefontider: 

8.30-9.30

Länkar till andra webbplatser