Förbättra din fysiska status!

Vilken nyckel behöver du?

Att vara arbetslös och att söka arbete är mentalt påfrestande. Eftersom fysisk träning är också mental träning så kan med enkla medel göra att du orkar och mer effektivt kan söka arbete. Hitta en träningsform som passar och kör igång direkt!

1. Fundera över din livstil

Det är många saker som gör att vi mår bra. Vad vi gör på vår fritid, vilka vi umgås med, vilka som stöttar oss, hur vi sover, hur vi äter och om vi rör på oss etc.

2. Skaffa dig en kul och meningsfull fritid!

Att utveckla ett intresse i grupp kan vara en väg till ett rikare socialt umgänge. Besök en idrottsförening, biblioteket, konsthallen eller se en film

3. Se över och ändra dina sömn, kost och motionsvanor!

Forskningen är enig, att träna kontinuerligt och äta rätt är ett av de mest effektiva sätten att påverka din hälsa i positiv riktning. Genom små enkla förändringar i din vardag kan du minska stress, höja din livskvalitè, få mer energi och samtidigt minska risken för livsstilsjukdomar som diabetes och hjärt och kärlsjukdomar.   

  • Gör en kartläggning över hur du sover med hjälp av en sömndagbok
  • Skriv ner när, vad och hur du äter under en vecka med hjälp av en kostdagbok
  • Skriv ner hur dina motionsvanor ser ut med hjälp av en träningsdagbok

4. Gå igenom och red ut din ekonomi!

En mycket vanlig orsak till att många mår dåligt är ekonomiska problem. Många skäms och det går ofta alldeles för lång tid innann man tar tag i problemen eller söker hjälp. Ekonomi har starka kopplingar till fysisk såväl som psykisk hälsa men även relationer, motivation och självkänsla.   

  • Klargör vilka ekonomiska prioriteringar du har
  • Få överblick över din eknomi genom att göra en månadsbudget   
  • Kontakta en skuldrådgivare om du behöver hjälp 

5. Se över din konsumtion av alkohol, mediciner och andra droger!

I flera fall har bruket av ovanstående samband med långvarig arbetslöshet. Att inte ha ett jobb man "måste" sköta kan ge upphov till att man gör avkall på vardagsstrukturen och vänder på dygnet eller festar på fler dagar i veckan. Missbruk kan vara svårt att ta sig ur men för den som har bestämt sig är inget omöjligt. Kanske behöver du ta ditt livs viktigaste beslut redan idag?

Mer information och kontaktuppgifter hittar du till höger.

 

Sidansvarig: Kristian Lagerström Publicerad: 2016-04-18 Skriv ut